Handla med omsorg ligger nu i fokus i Søstrene Grenes nya kampanj, som lyfter fram deras mångåriga och långsiktiga ansvarsarbete. I samband med den nya kampanjen lanserar Søstrene Grene sin ansvarsrapport, som redovisar företagets initiativ och ambitioner inom området.
– För Søstrene Grene är det självklart att vi ska ta ansvar såväl globalt som lokalt, vilket vi har gjort sedan starten 1973. För att säkerställa att anställda likväl som våra kunder är uppmärksammade på detta har vi gjort ansvarsfrågan till en integrerad del av vår övergripande affärsstrategi. Vi måste inkludera ansvar och hållbarhet i alla affärsprocesser och detta kommer vi att sätta stort fokus på under kommande år. Vi har så mycket att vara stolta över, just nu pågår ett omfattande arbete och vi strävar efter att vara bäst inom detta område. Viktigast för oss är att våra kunder känner till våra initiativ och att de har det i åtanke när de väljer att handla hos Søstrene Grene, säger Mikkel Grene, vd på Søstrene Grene.
Mikkel Grene fortsätter berätta för butikskedjan är det viktigt att alla kunder känner sig trygga när de handlar hos Søstrene Grene. Därför vill nu företaget i ännu större utsträckning förtydliga hur de arbetar med produktsäkerhet, hur de utreder och testar produkter och hur de kontinuerligt introducerar fler produkter med märkningar och certifieringar ur ett hållbarhets- och säkerhetsperspektiv.
Vilka frågor får ni och hur ser svaret ut?
– Vi får ofta frågor från våra kunder om innehåll och material i våra produkter och var de produceras. När vi lanserar en ny produkt har den gått igenom en lång testprocess, som involverar kvalitets- och säkerhetstester, kemikaliska- och fysiska tester allt för att produkten ska vara säker att använda och att den uppfyller de juridiska kraven. I de flesta fall går våra krav långt utöver de juridiska kraven. Vi har även en ambition att introducera fler produkter med certifieringar och märkningar, så som FSC®, Svanen och GOTS, eftersom dessa säkerställer en trygg shoppingupplevelse, säger Liv Vestergaard, Head of Quality & Compliance på Søstrene Grene.
– Dessutom är Søstrene Grene medlem i amfori BSCI, som är ett internationellt system för att hantera och granska sina leverantörer. Amfori BSCI har mer än 2 000 internationella företag som medlemmar. BSCI:s uppförandekod förbjuder bland annat barnarbete, korruption och diskriminering samtidigt som det säkerställer arbetarnas hälsa och säkerhet vid fabrikerna, säger Liv Vestergaard.
Här finns länk till rapporten: https://sostrenegrene.com/media/he3obgws/responsibility-report-sostrene-grene-2019-2020.pdf