Whiskyvärlden har sin beskärda del av namn som bär vikt och auktoritet. Ett sådant namn är Samuel Lindlöf, som sedan 2011 agerat som provningsledare inom whiskybranschen och parallellt driver den välrenommerade whiskybloggen ”SamuelWhisky”.
Nu tar den mångsidige Lindlöf klivet in i rollen som ambassadör för det nyskapande whiskymärket Agitator, och hans ankomst markeras med det efterlängtade släppet av ”SamuelWhisky no. 1”.
”Samuel Lindlöf var den första whiskybloggaren som steg in i vårt destilleri, och det dröjde inte länge innan han själv blev en del av vår skara som gästande whiskymakare. Inom branschen har Samuel redan skapat en välkänd identitet och besitter en djup förståelse för de lekfulla egenskaper en whisky bör inneha. Det är med stor entusiasm vi välkomnar honom som vår senaste ambassadör, och vi ser fram emot de äventyr som vi gemensamt ska utforska,” delar Oskar Kalmaru, VD för Agitator, med sig av.
I höstens skymning, närmare bestämt under 2023, avtäcks ”SamuelWhisky no. 2” – en speciellt framtagen produkt i begränsad upplaga. Denna sällsynta dryck har sin grund i fat som Samuel Lindlöf själv fyllde hos Agitator redan 2018. Projektet kommer att handhas av Lindlöf själv, från den initiala lagringen och mognadsprocessen, till den sista beröringen av buteljering och etikettering. Hela tiden med stöd och rådgivning från Agitators destillerichef Oskar Bruno samt destilleritekniker Christian Wikström. Det föregående släppet, ”SamuelWhisky no. 1”, såg ljuset i november 2022.
”För mig är det en hedersbetygelse att representera Agitator, en destilleriproducent som drivs av ständig experimentlusta och mod att ifrågasätta de konventioner och traditioner som präglar branschen. Att dessutom göra detta med en förkärlek till hållbarhet och minimal miljöpåverkan, det är något som jag är stolt över att associeras med,” uttrycker Samuel Lindlöf, nykläckt ambassadör för Agitator.
Samarbetet mellan den framstående whiskykännaren och Agitator inleddes i augusti 2023. Utöver den kommande produktlanseringen i höst kommer samarbetet även innefatta närvaro vid diverse mässor, evenemang och provningar, och därmed bidra till en ny och spännande fas i båda parters respektive världar.
Text: Jonny Bothin – Butiksnytt