Linus Almqvist börjar som ny vd på kommunikations- och hållbarhetsbyrån anr+1. Han efterträder delägaren Anna Celay som fortsätter att jobba strategiskt med byråns kunder och kvarstår som styrelseordförande.
Linus Almqvist kommer senast från en roll som kommunikations- och marknadsdirektör på Södra. Innan det hade han samma roll på teknikkonsulten Ramboll och var bland annat ansvarig för initiativet Happy Commuter, som är nominerad i Guldägget 2023. Linus har tidigare varit kommunikationschef på Barncancerfonden och marknadschef på Vattenfall. Han sitter också i styrelsen för Stockholms Stadsmission och Sveriges Annonsörer.
För snart två år sedan började anr+1 en förflyttning från traditionell reklambyrå till att arbeta med att göra hållbarhet lönsamt med hjälp av kreativitet och innovation och inspirera till en mer hållbar livsstil. Byrån jobbar idag uteslutande med uppdrag som går att knyta till ett eller flera av FN:s 17 hållbarhetsmål.
– Jag har i mina roller sett kraften i att använda kreativ kommunikation för att snabba på omställningen i företag och organisationer. Att få omsätta de erfarenheterna och bidra till att utveckla det erbjudande anr+1 har var en av de saker som lockade mig med det här uppdraget. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med teamet driva framåt och hitta lösningar för våra kunder, säger Linus Almqvist.
– Efter ett starkt 2022 har vi skapat förutsättningar att ta nästa steg för att med kreativ kommunikation och innovation bidra till en snabbare omställning i näringslivet och resten av samhället. Linus är rätt person för det uppdraget. Han har lång erfarenhet från kundsidan i skärningspunkten mellan stark kommunikation, hållbarhet och affärsresultat som blir mycket värdefull för oss. Linus är en varm och genuin person och vi ser fram emot att skapa mer nytta tillsammans, säger Anna Celay, styrelseordförande, anr+1.
anr+1 har senaste året förstärkt byrån med fler rekryteringar för att utveckla sitt erbjudande och bli den ledande kommunikationsbyrån inom hållbarhet.