Frukt och grönsaker som behöver ätas snart eller är kantstötta säljer slut på kort tid när de packas och säljs till ett lågt pris i Hemköps butiker. ”Svinnet har minskat ordentligt, vi säljer tvärslut på allt” säger Jenny Nedemark, butikschef på Hemköp i centrala Uppsala. Initiativet att packa svinnpåsar rullas nu ut i alla Hemköps butiker.
Butikerna packar påsar som väger cirka 1 kg och de säljs för 10 kronor. Hittills har 65 Hemköpsbutiker börjat sälja påsarna och den senaste veckan har drygt 5,5 ton frukt och grönsaker tagits tillvara.
Hemköp på Dragarbrunnsgatan i Uppsala är en av butikerna som hittills räddat mest frukt och grönt genom initiativet.
– Vi har varit igång i tre veckor och kunderna hittade till korgen med utsorterad frukt direkt. Intresset och engagemanget från kunderna är stort, vi säljer tvärslut på allt vi packar. Vi är stolta över att tillsammans med kunderna kunna minska matsvinnet, i min butik ser vi en tydlig förändring, säger Jenny Nedemark, butikschef på Hemköp Svava i centrala Uppsala.
De senaste fyra veckorna har 12 ton frukt och grönt tagits tillvara när fler och fler butiker anslutit sig. Målet är att alla Hemköps butiker ska sälja svinnpåsarna.
– Ätbar mat som slängs innebär både ett resursslöseri och en klimatpåverkan helt i onödan. Genom att sälja ut frukt och grönt som vanligtvis skulle slängas minskar vi svinnet och råvarorna får en andra chans i kundens hem. Frukterna och grönsakerna passar perfekt till smoothies och soppor, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp.
Hemköp har målsättningen att halvera kedjans matsvinn till år 2025 (basår 2015), fem år tidigare än FN:s globala mål. Att sätta ned priset på varor nära bäst före, optimering av inköp, samarbete med maträddarappen Karma och donationer till välgörenhetsorganisationer är andra aktiviteter som genomförs för att nå målet.