Hemköp skänker med hjälp av sina kunder 2,5 miljoner kronor till SOS Barnbyar. Tillsammans stöttar och hjälper Hemköp, SOS Barnbyar och Hemköps kunder små jordbruksfamiljer i Moçambique ur fattigdom genom hållbar matproduktion.
2,5 miljoner kronor är så mycket pengar Hemköps kunder under 2021 skänkte via pantknappen, tillsammans med en direktdonation från Hemköpskedjan.
– Vi är otroligt glada och stolta över det engangemang och hjärta våra kunder visar oss och SOS Barnbyar när de väljer att skänka sina pantpengar, säger Anna Danielsson, hållbarhetsansvarig på Hemköp.
Hemköp har varit huvudpartner till SOS Barnbyar sedan 2007 och har under de åren tillsammans med sina kunder samlat in cirka 20 miljoner kronor. Samarbetet förnyades i höstas och inriktar sig nu helt mot ett projekt i Moçambique, där häften av befolkningen lever i extrem fattigdom. Målet med projektet är att ge 800 småskaliga jordbrukaren verktyg och kunskap för att skala upp sin matproduktion på ett hållbart sätt, vilket också är en väg ut ur fattigdom för framför allt kvinnor och barn.
– Detta är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete då projektet kombinerar social hållbarhet med hållbar matproduktion, säger Anna Danielsson.
Kristoffer Wihed, Strategic Partnership Manager på SOS Barnbyar, säger:
– De småskaliga jordbrukarna har under projektets första månader fått utbildning i produktionsteknik med fokus på hållbart odlande och deltagit i aktiviteter för att förbereda för sådd och plantering. Ett av målen är att familjerna genom ny kunskap och hållbara odlingsmetoder ska öka sina inkomster och möjliggöra en trygg uppväxt för barnen i familjerna. Tack till Hemköp och deras kunder för stödet under året.