Vilka ingredienser krävs för att bota hemlängtan? När Texas Longhorns grundare Philip flyttade till Sverige, började han efter en tid att sakna sin hemstad San Antonio i Texas. Mycket. Han längtade efter grillrök, kryddiga långkok och en plats där människor kan samlas för att slappna av, skratta och dela historier. En riktig Texas barbecue.

Så med hjälp av familjerecepten startade han en restaurang som påminde honom om allt han lämnat bakom sig. För sig själv och alla som vill känna sig som hemma i Texas.

Butiksnytt och vår reporter Leif Svensson möts av det Svarta huset, med utsikten mot vattnet i Hammarby Sjöstad, Stockholm

Till Texas Longhorn går man till för god mat och en avslappnad miljö. Antingen med familjen, kompisgänget eller kollegorna. Här kan man komma som man vill, och känna sig precis som hemma. Lokalen andas den amerikanska södern, med inslag från den gamla vilda västern. Plus är de stora fönsterna, som bjuder in vattnet utanför. Minus svårt med parkeringsplats. Personalen är trevlig det märks att de verkligen trivs på sitt jobb. Stämningen är hela tiden på topp, även när stressen infinner sig. De tar väl hand om dig, och är noga med att maten som du nyss beställt in – är bra.

Köttets kärna var röd, men inte blodig. Köttkniven som jag höll i min hand skar fint igenom köttet…

Konceptet
Texas Longhorns koncept riktar in sig på mat och dryck. Texas Longhorn menar på att “man ska kunna komma och gå som man vill”. På helgerna är stängningsdags redan 21-22, vilket är synd, hade kunnat vara ett alternativ till barhäng.

Leif Svensson reporter på Butiksnytt gästar taexas Longhorn.

Läget
Intill vattnet i det svarta huset. På Kryssargatan 2, bredvid Hammarby kaj, för att vara precis. Kan läget vara bättre? Knappast! Här har Texas Longhorn funnit ett perfekt ställe.

Maten
Det är den här punkten som nog de flesta nog väntat på. Givetvis testade vi maten. Vi beställde in en förrätt i form av stora räkor, serverades med avokado ovanpå en sallad och husets cocktailsås (Pris 129:-). Till huvudrätt blev det en ryggbiff på 200 gram som serverades med pommes (Pris 265:-), även kallad Striploin steak, på Texas Longhorns vis. Sist men inte minst avslutade vi med en hot sundae. Vanilj glassen serverades med en het choklad-fudge med grädde och rostade mandlar. (Pris 79:-)

Förrätt; Texas shrimp cocktail: 
Vi är överens om att räkorna var både fräscha, stora och smakade “mycket bra”. En av testarna uppskattade att räkorna var miljömärkta och själv gillade jag avokadon som toppade salladen. Smakerna ringlade i LAGOM mängd över rätten. Inte besvikna.
Betyg 4 av 5

Huvudrätt; Striploin steak: 
En av testarna tyckte att köttet var för “rött” för sin smak. Jag höll inte med, och uppskattade att köttets kärna var röd, men inte blodig. Köttkniven som jag höll i min hand skar fint igenom köttet. Betyg 4 av 5

Pommes frites uppskattades! 

Såser; 
Chipotle dip, jalapeno cheese sauce, och garlic butter: Chipotle dippen får högst betyg, då den har lite “sting” i sig. Jag tycke att jalapeno cheese sauce blir godare ju mer den smakas av. Vitlökssmöret är inget märkvärdigt.

Dessert; 
Hot fudge sundae: När sista testet skulle utföras, återstod endast desserten kvar. En bägare fylld med glass, grädde, choklad, körsbär på toppen samt rostad hackad mandel. Jag var “proppmätt”, och försäkrade mig om att jag endast skulle ta två tuggor. Två tuggar blev genast två tuggor till – ock så fortsatte det till att hela glassbägaren var slut. “Högsta betyg”, från oss båda. Betyg 5 av 5

Sammantaget blir det ett högt betyg på detta restaurangbesök.  Matpatrullen – Butiksnytt ger dem 4,7 blad av fem möjliga!

Texas Longhorn är en restaurangkedja som firar 25 år under 2019 och består idag av 35 restauranger i hela Sverige. Konceptet är en av de största restaurangkedjorna i Sverige och har år efter år fått höga utmärkelser från sina gäster som ett Steakhouse som alltid levererar hög kvalitet och god stämning i en skön och avslappnad miljö. ”Precis som hemma i Texas”, brukar grundaren Philip Huntzinger säga eller

”Dining is only fine if it’s laid back!”

Idag, över 25 år senare, har Texas Longhorn kommit att bli ett omtyckt och väletablerat varumärke med över 35 restauranger i Sverige, fördelat på två varumärken. Texas Longhorn Steakhouse har framgångsrikt sitt fokus på grillmenyn och Texas Longhorn Burgers & Deli på grillade hamburgare.

-En av de viktigaste faktorerna till Texas Longhorns framgång tror vi är vårt fokus på kvaliteten i det vi serverar och där köttet spelar en viktig roll. Bra kött för oss är ett högkvalitativt kött från utvalda producenter med hög marmorering. Visuellt och smakmässigt ska det vara tilltalande för dig som köttälskare, säger Robert Brink, VD Texas Longhorn Franchise Group .

Köttet på vår grillmeny och hamburgarna på Burgers & Deli, kommer från en noga utvald leverantör*. Övrigt kött som exempelvis kyckling, flankstek, bacon och hamburgare (Steakhouse) kommer från utvalda svenska leverantörer. Fisk och skaldjur på menyn är accepterade enligt WWF:s konsumentguide för mer miljövänliga köp av fisk och skaldjur.

*Vion foods är ett internationellt matvaruföretag som producerar fläsk- och nötkött som klarar av att leverera kött enligt Texas Longhorns högt ställda krav. Vi har specialutbildat personal hos Vion foods som väljer ut det kött som vi serverar på våra restauranger så att våra gäster ska veta vad de får när de kommer till oss – kvaliteten på maten är en självklarhet.

Utöver restauranger, har Texas Longhorn idag ett 30-tal populära produkter i dagligvaruhandeln.