Karin Fredlund Fröjd tillträder 2019-09-16 tjänsten som Innovations- och Marknadschef på Svegro och tillför bolaget stark kompetens och erfarenhet för att fortsätta bolagets transformationsresa.
Karin kommer närmast från en roll som Senior Commercial Innovation Manager på Arla Foods AB där hon arbetat med innovation inom kategori matlagning och varit ansvarig för en av Arlas globala innovationsplattformar. Förutom lång erfarenhet av innovation har Karin tidigare arbetat med marknadsföring av flera olika kategorier både Business to Consumer och Business to Business under sina 12 år på Arla. Karin har även arbetat som Reklamchef för Däckia kedjan, Global Brand Manager på Cederroth och i ett flertal olika marknadsroller på Unilever.
Karin tar nu ledarskapet att accelerera Svegros tillväxt inom förädlade smakrika och hållbara produkter samt bygga en starkare varumärkesposition. Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet och de första innovationerna lanserades i april i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros hållbara lokala växthus på Färingsö utanför Stockholm. Oscar Rosdahl tillträdde som VD i augusti och han genomför nu denna rekrytering för att förstärka sitt team:
– Med sin utomordentliga erfarenhet från både innovation och varumärkesbyggande inom matlagning, är vi mycket glada att välkomna Karin Fredlund Fröjd till Svegro. Hon kommer ingå i Svegros ledningsgrupp och tillföra stort värde i den transformationsresa som Svegro genomför, säger Oscar Rosdahl, VD Svegro.