Svensk Handel har rekryterat Katarina Kempe till ny kommunikationschef. Hon kommer närmast från H&M-gruppen och en roll som global presschef. Hon har tidigare även arbetat som kommunikationskonsult och journalist.
– Katarina Kempe har arbetat med kommunikation i över tjugo år, varav femton år inom H&M-gruppen. Med andra ord får vi en kommunikationschef som både har gedigen erfarenhet av kommunikationsarbete och stor kunskap om hur handelsbranschen fungerar, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Katarina Kempe har arbetat i olika roller inom H&M-gruppen sedan 2005. Utöver global presschef har hon bland annat varit kommunikationsansvarig för hållbarhet under fem år och arbetet sex år i London som kommunikationsstrateg.
Dessförinnan var hon konsult i PR-branschen, bland annat på JKL. Hon har även jobbat inom Bonnier-koncernen och har en magisterexamen i journalistik.
– Det är en spännande tid för handeln nu och jag ser fram emot att börja på Svensk Handel och stötta arbetet med att förbättra villkoren för branschen. Jag ser bland annat hållbarhet som en viktig fråga där jag hoppas kunna vara med och göra skillnad, säger Katarina Kempe.
Katarina Kempe tillträder i slutet av april och kommer att ingå i Svensk Handels ledningsgrupp.