Nu rör det på sig i varumärkesleden när Pizza Hut, under ledning av VD Richard Forsshéll, gör en storsatsning för att ta varumärket och kommunikationen uppåt och framåt på den svenska marknaden. För att lyckas med revitaliseringen plockar man Andrea Lindgren till positionen som marknadschef, från en tidigare roll som Head of Brand & Concept, Central Pick & Mix, Cloetta.
Pizza Hut är pionjärer inom pan pizza, och bakade den första amerikanska pizzan i Wichita år 1958. Idag finns Pizza Hut i över 100 länder och serverar förutom den klassiska pan pizzan även tunna surdegspizzor, härliga sides och deras omtalade Cheesy Crust. Pizza Hut Sverige, med sina 26 restauranger, befinner sig i en kraftig expansionsfas och tar nu ett omtag om varumärket och
kommunikationen med en ny Chief Marketing Officer. Andrea Lindgren lämnar rollen som global Head of Brand & Concept hos Cloetta Pick & Mix, för att sätta tänderna i Pizza Huts varumärke och kommunikation i slutet av april.
Under de senaste åren har Andrea lett arbetet med att ta fram nya varumärkesstrategier, lanseringar och implementering av nya identitets- och kommunikationskoncept för CandyKing och Parrots hos Cloetta. Något som gett goda resultat och insikter som kommer väl till pass nu när hon stannar i en värld av upplevelser, smakglädje och njutning på ny adress.Mitt uppdrag är tydligt; vi ska ta Pizza Huts varumärke till nya höjder genom att sätta strategisk riktning och plan för vägen framåt, och landa i ett fräscht koncept anpassat för dagens kommunikationslandskap. Med redan 26 restauranger som erbjuder ett spännande och aktuellt utbud, gäller nu det att spänna musklerna för fortsatt expansion och ligga i framkant ur ett marknadsföringsperspektiv. Potentialen är lika stor som ambitionerna, och jag är väldigt taggad på att sätta igång arbetet. Det ska bli riktigt kul att fortsätta driva den resan framåt tillsammans med teamet när jag börjar i april, säger Andrea Lindgren.
Andrea har en lång och gedigen erfarenhet av varumärkes- och kommunikationsutveckling, med den bredd som behövs från strategi till taktik i en snabbrörlig värld. Hon har ett utpräglat tänk kring varumärkesupplevelser som igår genom många olika kanaler och främjar försäljning. Andrea blir ett värdefullt tillskott till ledningsgruppen där vi med stolt pizzapassion ska göra Pizza Hut Sverige ännu starkare tillsammans, säger Richard Forsshéll, VD för Pizza Hut Sverige.
Pizza Hut grundades av bröderna Frank och Dan Carney från Kansas, USA som drömde om att starta en annorlunda pizzeria med amerikansk twist. De lånade 600 dollar av sin mamma och den 31 maj 1958 slog de upp dörrarna till sin första restaurang i Wichita. Det blev succé. Idag finns Pizza Hut i över 100 länder. Ett starkt varumärke, känt för sina spännande smaker och unika deg som inte serveras någon annanstans.