Victor Andersson är ställföreträdande ICA-handlare i Varberg, med butikerna ICA Kvantum och ICA Hajen Lågpris.
Vad skiljer de två butikerna i hur Corona har påverkat affärerna?
Victor: ”ICA Kvantum ligger centralt, och har tappat i omsättning under Coronakrisen, precis som de andra centrumbutikerna. En stor del av tappet ligger på butikens catering, på grund av att folk inte träffas i samma utsträckning som tidigare. ICA Hajen ligger utanför centrum med stor parkering och har plockat upp den omsättning vi tappat på den andra butiken – våra kunder kör hellre bil till rymliga Hajen än går i centrum i dessa tider. Och det är ICA Hajen som ansvarar för vår online-handel.”
Hur har onlinehandeln utvecklats?
Victor tvekar inte: ”Som en raket – onlineförsäljningen har tredubblats – vi säger internt att den utveckling som sker nu hade vi trott skulle ta minst fem år i normala tider. Vår onlinehandel står för cirka 10% av all försäljning idag. Och trenden från i våras fortsätter: de som tidigare handlade minst online, seniorerna som nu inte vill gå i butik, är de som handlar mest online idag. Onlinekunderna handlar inte lika ofta som förut, men de köper mer varje gång.”
Vad tror du om det beteendet framåt?
Victor: ”Jag tror att många kommer att fortsätta handla mycket online, även efter Corona. Det är bekvämt att få hem sina varor så har man väl provat så fortsätter nog en hel del, i alla fall för en del av sina inköp.”
Berätta om transporterna för er onlinehandel.
Victor igen: ”Ju mer vi kör desto viktigare är det förstås att köra miljövänligt. Idag har vi tre egna bilar, en Fiat som går på fordonsgas och två Mercedes-Benz Sprinter som går på HVO100. Som utvecklingen går nu behöver vi snart en fjärde leveransbil, de vi har nu går hela tiden.”
Hur hittade ni fram till Neste MY Förnybar Diesel (HVO100)?
Victor utvecklar: ”Vi, och hela ICA, har ett väldigt starkt miljötänk. Båda våra butiker här i Varberg är t ex certifierade av ICA som ”Miljösmarta butiker”. Så när vi letade efter ett miljövänligt bränsle hittade vi Neste MY – och det var enkelt att byta eftersom vi kunde behålla våra dieselbilar – även det är ju bra för ekonomin och miljön.”
Vad tycker förarna?
Victor: ”De tycker att det funkar bra, inga problem med driften. Sedan tycker de att det känns mycket bra att bidra till mindre miljöpåverkan.”
Och kunderna, vad säger de om ert miljötänk?
Victor utvecklar: ”Både vi och ICA centralt berättar mycket om hela miljösatsningen och det uppskattas av våra kunder! Där ingår så mycket, som t ex att vi säljer lokalproducerade produkter, vi plastbantar i hela butiken, vi har bytt ut vår allmänbelysning till LED-lampor, med mera. Och förstås sett över vad våra leveransbilar har för drivmedel.”
Sista frågan, vad skulle du råda andra handlare som kanske inte ställt om till fossilfritt bränsle?
Victor rundar av: ”Till andra ICA-butiker säger jag: ta del av det stöd som finns hos ICA centralt! Och kommunicera ut det ni gör till kunderna, det uppskattas, konsumenterna blir mer och mer medvetna.