För två år sedan kom Systembolaget in som en aktör på livsmedelsmarknaden. De tog över förstaplatsen och behöll den förra året. Men i år har alltså ICA återtagit ledningen när Evimetrix genomfört sin konsumentundersökning Swedish Brand Award.
Systembolaget tappar till andra plats och Coop gör en bra klättring, från 5:e till tredje plats.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Det som är viktigt för att bli ett framgångsrikt varumärke i livsmedelsbranschen är att man har varor av hög kvalitet och till ett bra pris. De som får högst betyg för hög kvalitet är Systembolaget för prisnivån är det Willys som får det bästa betyget.
Förutom ICA, Coop, Systembolaget och Willys har CityGross, Hemköp, Lidl och Netto mätts i kategorin.
Totalt har 1 310 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin livsmedel.
Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier.