Försäljningen i ICA-butikerna steg med 1,9 procent i februari 2021 jämfört med motsvarande månad i fjol. Även i jämförbara butiker ökade försäljningen med 1,9 procent.
Februari 2021 | Januari – februari 2021 | ||||||
Butiksförsäljning exkl moms | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | |
Maxi ICA Stormarknad | 3 160 | 5,2% | 4,3% | 6 496 | 7,1% | 6,2% | |
ICA Kvantum | 2 407 | 1,4% | 1,5% | 4 956 | 2,8% | 3,1% | |
ICA Supermarket | 2 784 | -1,0% | -1,1% | 5 728 | 0,6% | 0,6% | |
ICA Nära | 1 432 | 1,5% | 3,2% | 2 937 | 3,7% | 5,3% | |
Total | 9 784 | 1,9% | 1,9% | 20 117 | 3,6% | 3,6% | |
Under februari 2021 uppgick försäljningen i ICA-butikerna till 9 784 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 1,9 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-februari 2021 uppgick försäljningen till 20 117 Mkr, en ökning med 3,6 procent jämfört med i fjol.
I månadsförsäljningen ingår från och med 2021 även online-avgifter, främst kopplat till hemleveranser. Detta motsvarar ca 30 Mkr eller 0,3% av försäljningen för januari-februari. För att nå jämförbarhet har 2020 års siffror justerats.
ICA Gruppen bedömer att kalendereffekten för februari månad uppgår till -3,6%. Den negativa kalendereffekten beror på skottdagen i fjol.
Per den 28 februari uppgick antal ICA-butiker till 1 266. Butiksförsäljningen för mars publiceras den 12 april kl. 08:45.