Som första aktör inom dagligvaruhandeln i Norden har ICA Gruppen fått sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative (SBTi). Målet är att nå netto noll utsläpp till 2050 och minska klimatpåverkan i hela värdekedjan – ett steg i linje med Parisavtalet.

Kerstin Lindvall Foto: Jessica Gow / TT
Kerstin Lindvall. Foto: Jessica Gow / TT

ICA Gruppen har som första dagligvaruaktör i Norden fått sina klimatmål vetenskapligt godkända av SBTi, ett initiativ som säkerställer att företagens klimatåtgärder är i linje med den senaste forskningen. Med livsmedelssektorn som ansvarig för 25–30 procent av de globala utsläppen, vill ICA ta en ledande roll i att minska den globala uppvärmningen.

LÄS OCKSÅ: ICA överträffar sina klimatmål

Målen omfattar både kortsiktiga milstolpar fram till 2030 och ett långsiktigt netto noll-mål till 2050. För att uppnå detta kommer ICA arbeta tillsammans med leverantörer, partners och kunder för att minska utsläppen från hela sin verksamhet.

”Som en stor aktör i livsmedelskedjan har vi ett ansvar att leda klimatarbetet. Våra insatser ska vara vetenskapligt förankrade och ske där de gör mest nytta för att minska vår klimatpåverkan,” säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA Gruppen.

De vetenskapligt baserade målen gäller hela ICA Gruppen och inkluderar utsläpp från produktion, transport och försäljning. ICA Gruppen kommer publicera ett komplett klimatbokslut från och med 2024, som inkluderar samtliga utsläpp enligt de internationella standarderna scope 1, 2 och 3, med särskild fokus på utsläpp från landanvändning (FLAG).

Med dessa ambitiösa klimatmål visar ICA att det är möjligt att kombinera affärsutveckling med ansvarstagande för framtida generationer.

Text: Charlotte Lindmark – Butiksnytt