Ica Maxi Välsviken i Karlstad är den första butiken som är uppe i drift med Store Display Nordics lösning för kundräkning i realtid anpassad till Coronaproblematiken. Folkhälsomyndighetens riktlinjer med anledning av Covid-19 säger att butikerna själva är ansvariga för att begränsa antalet kunder i butiken.
För att möta butikernas behov av en bra och billig lösning för detta så har Store Display anpassat sin kundanalyslösning och gjort ett paket med kundräknare som mäter antalet besökare i realtid och jämför med butikens valda maxantal besökare. Med hjälp av 3D-kameror räknas kunderna i realtid vid utgång och ingång. Antalet kunder i butiken uppdateras sedan med bara någon sekunds fördröjning.
Allt visas på en skärm vid entrèn väl synligt för kunden tillsammans med det max antal tillåtna kunder som butiken har bestämt. Finns det plats i butiken är skärmen grön och välkomnar kunden in. Når man maxantalet så skiftar skärmen färg till röd och kunden ombedes vänta på sin tur.
Systemet bygger på modern teknik med 3D-kameror med hög tillförlitlighet från V-Count. Med tanke på Covid-19 är kraven höga på att såväl tillförlitligheten som uppdateringshastigheten är hög, något som denna teknik garanterar.
– Vi är glada över att vara i gång med de första installationerna i butik efter lite utvecklingsarbete. Vi är också glada att allt fungerar som det skall. Efter Ica Maxi Välsviken så står Ica Kvantum i Farsta och Ica Supermarket Sabbatsberg i tur. Vi ser även ökade förfrågningar från orter som förbereder för sommargäster. När behovet av att kunna ha kontroll på antalet kunder i butiken uppstod så sydde vi ihop en hyreslösning helt anpassad till Coronaproblematiken. För handlarna blir detta givetvis mycket billigare jämfört med att ha personal vid entrèn. Men det som vi märker är den viktigaste delen för butikerna är att visa omtanke om kunder och personal, säger Fredrik Fällgren på Store Display Nordic AB.