ICA Sverige tar storslagna steg mot svensk självförsörjning inom grönsaker genom ett nytt partnerskap med Svenska Odlarlaget. Den nya satsningen innebär att svenska tomater kommer att odlas i en toppmodern växthusanläggning på tio hektar i Frövi, Lindesberg, vilket markant kommer att öka tillgången på svenska tomater året om.
Enligt en SIFO-undersökning, genomförd av ICA och LRF i maj 2023, har svenska konsumenter uttryckt en stark preferens för svenskproducerad mat. Många uppger att de vill minska Sveriges importberoende och stärka beredskapen genom att välja svenska livsmedel. Trots detta är en betydande del av den totala konsumtionen av tomater i Sverige importerad.
ICA tar initiativet att möta konsumenternas önskemål genom att öka tillgängligheten av svenskodlade tomater året om. Genom samarbetet med Svenska Odlarlaget planerar ICA att odla 8 000 ton tomater årligen i det nya växthuset i Frövi. Produktionsstarten förväntas äga rum hösten 2024.
– Vi vill bidra till att stärka svensk livsmedelsförsörjning och vår satsning på svenska tomater är ett exempel på hur vi kan göra det. Satsningen innebär att vi åtar oss att på ett ansvarsfullt sätt öka tillgången av svenska tomater. Det gynnar både miljön och ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk, samtidigt som vi möter konsumenternas efterfrågan, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.
Jonas Andersson, affärsområdeschef för frukt, grönt och blommor på ICA Sverige, tillägger: ”Vårt mål är att alltid erbjuda svenskt i säsong och ICA har under det senaste året ökat andelen svenskodlade grönsaker med 5 procent. Genom samarbetet med Svenska Odlarlaget tar vi ytterligare ett stort kliv framåt i detta arbete.”
ICA har ett långsiktigt åtagande för svenskt lantbruk och landsbygdens välmående. Genom samarbetet med LRF arbetar de för att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och stödja den svenska landsbygdens tillväxt och utveckling. Med denna nya satsning befäster ICA sin roll som en ledande aktör för svenskproducerad mat och hållbart lantbruk.
Text: Redaktionen – Butiksnytt