Henke Hjelm – blir ny kampanjchef hos Hemköp och Tempo
”Jag ser kampanjerna som butikernas ryggrad”, säger Henke Hjelm, Hemköp och Tempos nya kampanjchef som tillträder 28 oktober.
Efter 14 år på ICA har Ica Supermarkets marknadschef Henke Hjelm valt att ta kampanjarbetet på Hemköp och Tempo till nästa nivå.
Läs också: Tempo i Eslöv blir en av kedjans största butiker
– Att komma nära affären och jobba i en tajtare organisation ska bli väldigt kul. Det som gör att det känns extra bra är att det under försäljningschefen Sven Skarlövs ledning så finns allting samlat. Pris, sortiment och e-handel sitter tillsammans och det tror jag kommer vara en viktig framgångsfaktor, säger Henke Hjelm.
Kampanjerna – butikernas ryggrad
– Jag ser kampanjerna som ryggraden i butiken. De står visserligen för en mindre del av försäljningen men är det som enar butikerna om vad som händer i veckan. Och det är kampanjerna som engagerar handlarna.
Läs också: Hemköp öppnar ny butik vid Selma Lagerlöfs torg
Det senaste året har Henke Hjelm arbetat som Ica Supermarkets marknadschef och hans erfarenhet från butikslivet är långt.
– Jag har varit i butik sedan barnsben. Min familj drev ICA-butiken i Vallda utanför Kungsbacka och där jobbade jag extra under studietiden. När butiken såldes gick min pappa vidare till Hemköp Onsala som styckmästare och jag hamnade senare på Icas huvudkontor.
Läs också: Ny Tempo butik i Everöd
Mikrobryggare på fritiden
– Privat ligger mat-, och framförallt smakintresset, nära hjärtat. Liksom IFK Göteborg. Passionen för mikrobryggd öl är stor. Under tiden som jag bodde i Göteborg startade jag upp mikrobryggeriet Vega men nuförtiden brygger jag bara öl hemma ”skrattar Henke Hjelm.