Lugnare Prisökning i Dagligvaruhandeln för Juli

Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln avtog i juli jämfört med juni, samtidigt som en övergripande trend visar på minskad livsmedelsinflation. Denna avmattning belyser dock inte det faktum att orosmoln fortfarande kastar sina skuggor över framtida höjda livsmedelspriser. Dessa bekymmer kan härledas till väderförhållanden både i Sverige och resten av Europa, samt en fortsatt försvagad svensk krona. Detta framhåller Karin Brynell, VD för Svensk Dagligvaruhandel.

Under juli månad visade fysiska butiker en markant försäljningsökning på 6,3 procent jämfört med motsvarande period föregående år. E-handelsförsäljningen minskade däremot marginellt med 0,9 procent under samma månadsperiod. Hemleveranser visade en ökning med 3,8 procent, medan försäljningen via upphämtning i butik minskade med 6,8 procent. E-handelns andel av total dagligvaruförsäljning nådde 2,7 procent i juli.

En intressant observation är att e-handelsandelen i juli var lägre än under tidigare månader detta år, något som inte är ovanligt under sommarmånaderna då konsumenternas köpbeteende ofta blir mer impulsivt. E-handelsandelen i juli följer i linje med motsvarande månad året innan, konstaterar Karin Brynell.

En kalendereffekt på -1,1 procent uppmättes för juli månad. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen noterades därför som 7,2 procent för samma månad. Efter justering för både prisökning och kalendereffekter landar bedömningen av försäljningsutvecklingen på -3,3 procent för månaden.

Notera att Dagligvaruindex för augusti kommer att publiceras den 14 september.

Text: Jonny Bothin – Butiksnytt