Johan Öhlin blir ny marknadschef på Coop Sverige. Sedan maj 2021 har Johan varit tillförordnad chef för marknad och kommunikation på Coop Sverige – en roll som nu övergår till permanent roll som marknadschef.
– Jag är glad att Johan valt att ansluta till Coop i en fast anställning och fortsätta den fina resa vi är inne på. Han har i flera roller bevisat att han är en handlingskraftig ledare som vill utmana nuvarande bransch- och kommunikations normer inom det som vi på Coop kallar digifysisk handel. Johan kommer även framåt att ha en viktig roll i att bära ut Coops nya medlemslöfte och medlemserbjudande på ett inspirerande sätt där vi tillsammans ger vi varje medlem mer, säger Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige.
LÄS OCKSÅ: Coop Mini i Haninge/Port73 öppnar idag
På Coop har Johan Öhlin bland annat arbetat med större kommunikations insatser, så som kampanjen Tillsammans efter den globala IT-attack som drabbade Coop juli 2021. Han har även arbetat med Coops uppmärksammade reklamkampanj för Scan & Pay tillsammans med Bianca Ingrosso hösten 2021.
LÄS OCKSÅ: Coop förvärvar Matpiraten i Flen och Katrineholm
– Det känns oerhört roligt att få fortsätta det fina arbete som Coop gjort och bli en permanent del av organisationen. Jag värdesätter högt Coops arbete kring hållbar konsumtion, Coops medlemslöfte och att man sätter hälsa och välmående högt på agendan. Det är områden som kommer bli otroligt viktiga för att vinna kunder och medlemmars förtroende i framtiden. Genom vår varumärkeskommunikation vill vi skapa tydligt mervärde för Coops medlemmar och jag känner en otrolig stolthet i att vi kommunicerar på ett så modernt sätt, säger Johan Öhlin.
Coop är just nu aktuella med ett helt nytt reklammanér som syns i olika kanaler över hela landet. Först ut inom ramen för konceptet är kampanjen Preppa för helg där Coop ännu en gång samarbetar med en influencer, denna gång med Anis Don Demina som är med och förstärker Coops budskap i olika kampanj uttag.
LÄS OCKSÅ: Coop i Norrköping blir stora
– För första gången på flera år går Coop över till ett nytt manér för utbudskommunikation. Det nya konceptet och den första kampanjen med Anis Don Demina ska lyfta Coops medlemsprogram, och visa att vi ger mer tillbaka till våra medlemmar. Det är viktigt att kampanjen känns modern och har ett underhållningsvärde för att stärka genomslaget, säger Johan Öhlin.
Johan Öhlin tillträder sin tjänst på Coop Sverige AB den 1 april.