Under 2020 kommer Jula öka tillväxten genom bland annat fler varuhus, som kommer öppnas i Sverige, Norge och Polen.
– Vi tror på fortsatt tillväxt på samtliga marknader, inte minst i Polen som är vår tillväxtmarknad, säger Joachim Frykberg, VD Jula.
Trots ett framgångsrikt år snart bakom sig, ligger 40-åringen inte på latsidan. Jula fortsätter sin kraftiga expansion och kommer under 2020 att flytta varuhusen i Häggvik och Arninge, samt öppna totalt tio nya varuhus i Sverige, Norge och Polen.
– Vi är starka och ska, i en lågkonjunktur, ta marknadsandelar. Vi gör många bra saker som skapar goda förutsättningar inför framtiden. Vi ser att konjunkturen börjar mattas av, men vi är redo att anta de utmaningar som ligger framför oss med gott självförtroende, säger Joachim Frykberg.
Försäljningsrekord
40-årsjubilerande Jula har under året haft en stark försäljning, inte minst under sommaren. Juni och juli sattes försäljningsrekord med en omsättning på över 1,5 miljarder SEK.
– Vi tror starkt på konceptet med varuhus i kombination med e-handel. Det ser vi inte minst genom försäljningsrekordet under året, och att våra kunder gillar Jula. Avgörande faktorer är vårt attraktiva sortiment och vår fantastiska personal som varje dag möter våra kunder på ett väldigt bra sätt. Det är något som jag är mycket stolt över, säger Julas ägare Karl-Johan Blank.
Hundratals nya tjänster
De nya varuhusen kommer att generera drygt 300 nya tjänster inom Jula, fördelat på Sverige, Norge och Polen. Lokalt i Skara kommer även varuhussatsningarna att skapa arbetstillfällen.
– Med varje nytt varuhus skapas cirka 2,5 tjänster på centrallagret i Skara för att kunna möta expansionen och efterfrågan, säger Karl-Johan Blank.