Över en miljon exemplar av den ikoniska Kalles Kaviar-tuben får lagom till vårsolen ett nytt utseende – Kalle bär numera solglasögon. Detta sker i samband med att Kalles Kaviar lanserar en limiterad upplaga solglasögon tillsammans med Chimi Eyewear.
Från och med vecka 13 kommer de miljontals svenskar som köper Kalles Kaviar att mötas av en uppdaterad tub. Anledningen till den nya tuben är att Kalles Kaviar ingår ett samarbete med den svenska solglasögontillverkaren Chimi Eyewear.
Samarbetet mellan Kalles Kaviar och Chimi Eyewear lanseras den 31 mars och kommer att finnas till försäljning i Chimi Eyewears butik på Kungsgatan i Stockholm, chimieyewear.com och på Kalles Kaviars nystartade webbshop kalles.se/shop. De specialdesignade bågarna kommer i två versioner och en specialtillverkad kaviarkniv och smörtax medföljer. Glasögonen är tillverkade i italienskt acetat och stainless steel och har inspirerats av Kalles Kaviars ikoniska färger.
– I snart 70 år har Kalles Kaviar varit ett självklart och återkommande val på svenskarnas frukostbord, men mycket har hänt sedan dess och även Kalles har fått nya vänner och intressen. Vi vill med detta samarbete visa mer av Kalles personlighet och kommunicera med en yngre målgrupp som tidigare inte känt sig träffad av varumärket. Det är viktigt att vara visionär, att våga inspirera och visa mod med ett sådant ikoniskt varumärke som Kalles Kaviar, säger Alia Jassim, Brand Manager för Kalles Kaviar.
– Vi älskar Kalles Kaviar och ville göra en hommage till den ikoniska svenska klassikern. Glasögonen är inspirerade av kaviartuben, både till färg och materialval, och de färgade linserna är något vi jobbat med länge och gärna ville addera. Att få styla Kalle på tuben med Chimis är absolut en stor ära, säger Lea Ryrstam, Designer på Chimi.
Kampanjen, som blir startskottet för Kalles Kaviars egna webbshop, pågår mellan den 29 mars och 20 juni och rullas ut brett i digitala medier, via influencers och genom unikt framtaget POS-material i livsmedelsbutiker runt om i hela Sverige. Under kampanjperioden är 150 Kallestuber försedda med gulddekaler som berättigar den lyckliga köparen till en vinst av ett par solglasögon från Kalles x Chimi-kollektionen. Initiativtagare till kampanjen är kommunikationsbyrån Redgert Comms.