Svenska konsumenter vill i allt större utsträckning göra medvetna val när de väljer livsmedel, och flera av KRAVs svenska kunder har framfört en önskan om att tydliggöra att deras livsmedel både är svenskproducerade och KRAV-certifierade. För att underlätta för dessa företag och för att öka marknaden både för KRAV-märkt och Från Sverige-märkt, har ett samarbete inletts mellan företrädarna för de båda märkningarna.
Bland annat tas det fram ett gemensamt skylt- och marknadsföringsmaterial för butik där svenskproducerade KRAV-märkta produkter tydliggörs med ursprungsmärket Från Sverige.
– Vi vill tillsammans med KRAV göra det tydligt och underlätta valet för de konsumenter som både vill handla svenskproducerade och ekologiska KRAV-märkta produkter, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.
Svenskmärknings styrelse har även tagit beslut om att sänka årsavgiften, från 3 000 kronor till 500 per år, för märkesanvändande företag som omsätter upp till 9 miljoner kronor. Det underlättar för mindre företag som vill använda både Från Sverige-märket och KRAV-märket.
– Flera svenska KRAV-bönder, som exempelvis äppelodlare, har framfört att de vill tydliggöra att produkterna både är svenskodlade och KRAV-godkända. Här kan man exempelvis ta fram klistermärken med båda märkningarna. Genom detta samarbete hoppas vi kunna gå svenska producenter tillmötes för att öka deras synlighet och försäljning, säger Anita Falkenek, vd för KRAV.
Befintliga kriterier och rutiner för ursprungsmärkningen Från Sverige och för KRAV ligger fast, och respektive organisation svarar för sina avtal och kriterier och sin administration. Utseendet på varumärkena kommer inte heller att ändras.
Om KRAV och Från Sverige
Det finns sammantaget 8 300 KRAV-märkta produkter som antingen är av svenskt eller utländskt ursprung. Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som betyder att varan är odlad eller född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, oberoende av produktionsmetod. Idag finns det över 10 500 produkter godkända för Från Sverige-märkningen. Det är de producenter som använder båda dessa märkningar som samarbetet omfattar.