Orkla Foods Sverige har utsett Kristina Fransson till ny Försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln. Med en gedigen bakgrund inom livsmedelsindustrin och ett starkt fokus på hållbara varumärken tar hon nu över ansvaret för att driva framgångarna för kända produkter som Felix, Grandiosa och Kalles Kaviar.
Kristina Fransson kliver in som ny Försäljningsdirektör för retail hos Orkla Foods Sverige den 1 februari 2025. I sin nya roll får hon ansvaret för att leda och utveckla försäljningen av bolagets ikoniska varumärken, däribland Felix, Grandiosa, Abba, Paulùns och Kalles Kaviar. Kristina efterträder Henrik Eriksson som lämnar Orkla-koncernen.
Med en lång och bred erfarenhet från livsmedelsbranschen ser Kristina fram emot att bygga vidare på Orkla Foods Sveriges framgångar. Hon kommer närmast från rollen som direktör för Orkla FoodSolutions, där hon ansvarade för företagets foodservice-, export- och industriförsäljning.
LÄS OCKSÅ: Cecilia Isaksson Sajland ny hållbarhets- och innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige
– Orkla Foods Sverige har en fantastisk plattform med starka och hållbara varumärken. Jag ser fram emot att tillsammans med mitt team och våra kunder fortsätta utveckla denna plattform för att möta framtidens behov, säger Kristina Fransson.
Kristinas karriär inkluderar flera nyckelroller inom Orkla-koncernen, samt erfarenhet från Unilever. Hon har tidigare varit Supply Chain Direktör för Orkla Foods Sverige och ansvarade då för tio livsmedelsfabriker och över 1 000 medarbetare. Hennes erfarenhet och engagemang för livsmedelsproduktion ger henne en stark grund att stå på i den nya rollen.
– Det är med stort förtroende jag välkomnar Kristina till sin nya tjänst. Vi befinner oss på en föränderlig och konkurrensutsatt marknad och har ambitiösa mål för vår tillväxt. Med Kristinas erfarenhet och det dedikerade team hon har omkring sig står vi starkt rustade för framtiden, säger Henrik Julin, VD för Orkla Foods Sverige.
Rekryteringsprocessen för att hitta en ny direktör till Orkla FoodSolutions har redan påbörjats, medan Kristina Fransson får i uppdrag att driva försäljningen framåt i sin nya roll.
Text: Michael Andersson – Butiksnytt