Kronans Apotek lanserar idag sitt nya kommunikationskoncept ”Ingen är som du”- som ska förmedla bilden av Kronans Apotek som Sveriges mest personliga, omtänksamma och engagerade apotek. Konceptet är utvecklat tillsammans med nystartade reklambyrån IW Edition. Konceptutvecklingen föregicks av ett varumärkesstrategi- och positioneringsarbete tillsammans med IW Editions systerbyrå Identity Works.
Kronans Apoteks nya kommunikationskonceptet som nu lanseras ska bidra till att bygga bolagets position som apoteket som förenar omtanke med utveckling. Konceptet ”Ingen är som du” handlar om att lyfta fram och berätta om hur man med omtanke och engagemang dagligen möter varje kunds unika behov.
– Den röda tråden i all vår kommunikation framåt kommer vara att på olika sätt visa och berätta just detta som vi alla tillsammans på Kronans Apotek är så bra på: att möta upp kundernas nya behov varje dag genom att vara lite mer lyhörda, personliga, snabbfotade och engagerade i kunden än något annat apotek. För ingen är som du!, säger Emelie Friis, Marknadsdirektör på Kronans Apotek.
I den första kampanjen som släpps idag lyfts ett antal kundhistorier fram som inspirerat till nya tjänster och lösningar som snabbt implementeras lokalt för att sedan rullas ut nationellt där det gör nytta för många fler.
– Efter att ha arbetat nära Kronans Apotek en tid har vi erfarit att de är snabbfotade och handlingskraftiga, och att det finns ett stort lokalt engagemang för att möta varje kunds individuella behov. Utifrån det föddes idéen om konceptet ”Ingen är som du”, som handlar om att sätta de personliga lösningarna i fokus, förklarar Johanna Reis, Creative Director på IW Edition.
Kronans Apotek har sedan över ett år tillbaka arbetat med Identity Works vad gäller varumärkesstrategi och positioneringsarbete. Nu tas även systerbyrån IW Edition in under samma tak.
– Att arbeta med både varumärkesbyrå och reklambyrå under samma tak känns helt rätt för att hålla ihop varumärket hela vägen från strategi och design till kommunikation, säger Emelie Friis, Marknadsdirektör på Kronans Apotek.
Den första TVC-kampanjen går upp den 15 mars. Nästa kampanj är redan under utveckling och samarbetet kommer att synas löpande i media under 2021 och framåt.