Sedan starten 1909 har Läkerolasken funnits i flera olika varianter och lagom till att den anrika pastillen firar 110-årsjubileum får den en uppdaterad kostym. I samband med designuppdateringen lanseras också en ny kommunikationsplattform med ambitionen att återintroducera Läkerol som den diskreta och tillåtande pastillen som gör varje stund lite härligare – när som helst och var som helst.
Under våren 2019 rullas det ut en ny design för hela Läkerolvarumärket. Det är en världsomspännande förändring som påverkar Läkerol i alla länder där produkten säljs. Designen innebär en tydligare branding som visuellt gör det enklare för konsumenten att hitta och känna igen Läkerol i butikshyllan. Med en stilren kombination av modernt och retro ger de nya askarna en subtil approach med syftet att tilltala även yngre konsumenter.
Bakgrunden till designförändringen är att göra Läkerolvarumärket tydligare, mer modernt och i tiden. Läkerol är ett välkänt varumärke med hög igenkänningsfaktor och genom den nya designen hoppas vi nå ut till en ännu bredare målgrupp. Innehållet i produkterna är samma som tidigare, det är bara förpackningsdesignen som ändras.
– Med en modernare design med hög igenkänningsfaktor, riktar vi oss både till befintliga konsumenter samt till yngre och nya pastillätare. Genom att tydliggöra Läkerol som avsändare på alla våra undervarumärken, ökar vi varumärkesigenkänningen samt bygger samma Läkerol – var du än befinner dig i världen, säger Marie Schelin, Category and Portfolio Manager på Cloetta.
Vid utformandet av designen har en testpanel fått svara på vilken information som är viktigast för dem. Svaret blev att färgen på asken är det absolut viktigaste och det som har högst symbolvärde. Att pastillerna är sockerfria framgår fortsatt tydligt på framsidan av förpackningen.
– Då många köper pastiller på impuls är det viktigt att vi är tydliga i vår kommunikation samt att vårt formspråk gör det enklare att välja Läkerol framför en konkurrerande produkt. Därför har vi ”städat upp” bland designelementen på förpackningen, men behållit färgen på asken. Konsumenterna väljer nämligen ofta Läkerolask efter färg, till exempel ”Jag tar alltid den helröda” (Läkerol Special), fortsätter Marie Schelin.
Större fokus på smak med hjälp av smakhjul
Som komplement till den avskalade designen har ett större fokus riktats mot att tydligare förmedla smak. Förutom en smakbeskrivande text har askarna fått så kallade ”smakhjul” på baksidan av förpackningen, något som är helt nytt. Genom smakhjulen är förhoppningen att vara ännu skarpare i smakbeskrivningen och göra det lättare för konsumenten att förstå hur just deras Läkerolfavorit smakar.
DentaFresh blir Dents
Det är inte bara Läkerol Classic som får en ny kostym, även Läkerol DentaFresh får en uppdaterad design. I samband med det övergripande designarbetet byter Läkerol DentaFresh namn till Läkerol Dents, detta för att ytterligare stärka och förtydliga varumärket samt säkra att konsumenten möts av samma varumärke oavsett var i världen han eller hon befinner sig.
Den nya designen rullas ut efterhand som de gamla förpackningarna byts mot nya. En del varianter av Läkerol Classic kan hittas i butik redan nu och de sista varianterna rullar ut under hösten 2019. Nya Läkerol Dents kommer att synas i butik senare i höst. Det sker också en löpande uppdatering i butik där butiksinredning, displayer och annat butiksmaterial får en förnyad design.
Även Läkerol YUP får en uppdaterad design som börjar rulla ut i butik under år 2020.