Hemmakväll inledde det nya året med en ny VD – Janne Richter. Som VD för Hemmakväll ska han hitta nya sätt att utveckla verksamheten och i den här artikeln tänkte vi passa på att lära känna honom lite mer. Vad har han gjort tidigare och vilket godis kan han inte leva utan?
– Dessa första månader har varit väldigt intensiva och roliga. Jag har alltid varit en riktig godisnörd så att få ha Hemmakväll som arbetsplats är helt perfekt, säger Janne Richter.
När Janne Richter tillträdde som VD hos oss i januari var det nästan som att han hittade hem, under hans uppväxt drev nämligen föräldrarna en alldeles egen godisbutik i Stenungsund. Inte nog med det, när lösgodiset kom till Sverige i mitten av 80-talet var Jannes familj en av de absolut första i landet som erbjöd det i sin butik, med andra ord: Godis har alltid varit en stor del av Jannes liv.
Hemmakväll – en familjär arbetsplats
Janne har varit verksam inom livsmedelsbranschen under hela sin karriär. I mitten av 90-talet började han som inköp-och försäljningsansvarig på Scan och har sedan dess haft flera ledande positioner inom branschen innan han blev VD för Netto. I jämförelse med sina tidigare arbetsplatser är Hemmakväll av det mindre slaget, vilket även var det som tilltalade Janne när jobberbjudandet presenterades i fjol.
– När man har jobbat på stora bolag, vilket jag har gjort i nästan alla år, så uppskattar man verkligen det här familjära. Vi är 20 personer på supportkontoret som driver 61 butiker vilket gör att jag är med och påverkar helheten och jobbar mot slutkunden. Jag får vara med på allt från logistiken och marknadsföring till försäljningen och inköpen, det är verkligen jätteroligt, säger Janne.
Inspiration från utlandet
Sina första tre månader på Hemmakväll har Janne bland annat spenderat på att besöka över 60 godisbutiker, både våra egna och konkurrenters, för att hitta inspiration och utvecklingspotential. En av de främsta insikterna har varit att det finns mycket inspiration att hämta utanför landsgränserna.
– Det finns så mycket att lära från andra länder och koncept som vi kan utveckla även i Sverige. Vi kan ta fram flera olika idéer och lanseringar; möjligheterna är i stort sett oändliga och jag känner verkligen att vi bara är i början på en fantastisk resa. Ju mer man grottar sig ner i vissa saker desto mer komplicerat blir det. Godis är en hel vetenskap, ungefär som vin, säger Janne innan han avslutningsvis svarar på tre snabba frågor:
Vilket godis kan du inte leva utan?
– Mina egna favoriter är en blandning av salt och surt och jag har en förkärlek för lakrits. Salmiakstänger är otroligt goda och Haribos salta bomber, jag är en Haribo-kille generellt.
Vad har varit den största överraskningen sedan du började jobba på Hemmakväll?
– Den otroliga kunskapen som medarbetarna besitter och att de verkligen är godisnördar, precis som jag.
Vad ser du fram emot härnäst?
– Att effektivisera och simplifiera våra arbetssätt. Vi ska göra det enkelt och lätt för våra butiker och ge dem ett större utrymme för att göra ett ännu bättre kundbemötande. För mig har Hemmakväll alltid varit en rolig och inspirerande kedja och det vill jag bidra till att vi ska fortsätta vara.