Lidl växer kraftigt i Sverige. Under verksamhetsåret 2018 ökade livsmedelskedjan sin försäljning med 8,4 procent till 10,6 miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret, som avslutades den 28 februari. Det går att jämföra med en omsättningsutveckling för hela dagligvaruhandeln i Sverige på strax över 3 procent under samma period. Samtidigt ökade Lidl expansionstakten och öppnade flera nya butiker och tecknade flertalet nya avtal för nya butikslägen. 2019 firar Lidl 16 år i Sverige.
Läs också: Nu är det klart Mölnlycke får sin första Lidl-butik
Det var första gången som Lidl passerade över 10 miljarder kronor samtidigt som man även växte snabbare än övriga dagligvarubranschen i Sverige. Den var upp 3 procent för samma period enligt Svensk Dagligvaruhandel och HUI, skriver Icanyheter. Lidl en dagligvarukedja att räkna med, med över 180 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4300 personer på Lidl Sverige. Deras huvudkontor ligger i Solna och de har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg.
Under det senaste verksamhetsåret öppnade Lidl 12 nya butiker runt om i landet, bland annat öppnades butikerna på Östermalmstorg i Stockholm och Nordstan och Kungsgatan i Göteborg. Vid verksamhetsårets slut fanns 181 butiker i Sverige. Byggandet av det nya centrallagret i Örebro, som ska stå klart under året, tog fart likaså bygget av det nya huvudkontoret i Barkarby.
Läs också: Lidl skänker 10 miljoner för att stötta minskad plastanvändning
”Lidl Sverige har passerat 10 miljarder, bäst omsättningsutveckling i branschen”
Lidls EBIT under perioden föll tillbaka något till 39,6 miljoner kronor. Detta beror främst på att den svaga kronan och prisökningar som följde av föregående sommares oerhörda torka.
Samtidigt som årsredovisningen blev klar blev också företagets hållbarhetsredovisning färdig. Av den framgår att Lidl som enda rikstäckande livsmedelkedja klimatkompenserar för sin verksamhet i Sverige. Dessutom har man under året tagit flera initiativ för att minska sin klimatpåverkan. Trots tillväxten på åtta procent har företagets nettoutsläpp minskat med 53 ton. Bland annat har initiativet ”Ta vara på”, för att minska matsvinnet, bidragit till ytterligare minskningar från redan låga nivåer. Sedan ”Ta vara på” introducerades i maj 2019, fram till sista juli 2019, har Lidl minskat matsvinnet i butik med cirka 4,6 ton.
– Vi har under året bevisat att det går att växa utan att vårt klimatavtryck behöver öka. Det gör vi genom att konsekvent arbeta med att minska våra befintliga utsläpp och samtidigt investera klimatsmart för en hållbar tillväxt, säger Johan Augustsson.
”Ett vinnande koncept”
Hur har ni gjort för att nå denna framgång?
– När branschen i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronans värde som minskat. Valde vi på Lidl att dra ned på våra marginaler för att konsumenten inte skulle behöva betala genom höjda priser, säger VD Johan Augustsson, Lidl Sverige.
Läs också: Lidl utsedd till årets bästa livsmedelskedja
Lidl är det företag i dagligvarubranschen som fortsätter med att nå flest konsumenter bosatta i Sverige. Kundstocken är nu uppe i 3 procent och företaget nådde fram till 47 procent av svenska konsumenter. Det är nästan samma genomslag som Stora Coop har, uppger GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström till Icanyheter.