Lidls återkommande kampanjveckor är mycket uppskattade av kunderna, som varje vecka möts av spännande mat och produkter från olika länder runtom i världen. Nu är den finska veckan här, den populäraste kampanjveckan på hela året som alltid skapar ett extra stort tryck i butikerna.
Under finska veckan, vecka 36, erbjuds kunderna ett brett sortiment av produkter med finsk anknytning som till exempel lakrits, åländsk gräddost, lingon, hjortron och tjärschampo. De fem finska produkter som säljer allra bäst är hallonmunkar, lördagskorv, pelmani, fylld lakrits och grillkorv med ost. Den finska rispirogen är så populär att den numera, på kundernas begäran, ingår i Lidls fasta sortiment.
Läs också: Lidl är just nu bäst i klassen
Enligt statistiska centralbyrån bodde det förra året 147 833 finlandsfödda personer i Sverige, vilket utgör 1,5 procent av Sveriges befolkning.
– Vi är inte förvånade, det bor ju så många med finska rötter i Sverige. När man flyttar utomlands är mat ofta det man saknar mest från hemlandet. Många andra eller tredje generations sverigefinnar har starka matminnen från sina föräldrar som ätit traditionell finsk mat, så det kanske känns tryggt och lite nostalgiskt att köpa den här typen av finska produkter, säger Elna Nykänen Andersson, pressråd på Finlands ambassad i Stockholm.
Läs också: Lidl utsedd till årets bästa livsmedelskedja
Den Lidl-butik som säljer allra flest produkter under finska veckan är butiken i Upplands Väsby utanför Stockholm. Upplands Väsby kallas ibland för ”Lilla Finland” då var tjugonde invånare är född i grannlandet i öster. På topplistan över de butiker som säljer mest under finska veckan ligger också Göteborg med tre butiker (Kvillebäcken, Angered, Frölunda), Haninge, Borås och Eskilstuna.
Läs mer om Lidl: Senaste artiklarna