När plastpåseskatten försvinner den 1 november 2024 väljer Lidl Sverige att sänka priset på sina plastpåsar – men inte med hela skattebeloppet. Istället investerar företaget 40 öre per såld påse i hållbarhetsprojekt genom initiativet Lidl Future Initiatives.
Den 1 november 2024 försvinner plastpåseskatten, vilket innebär en sänkning av plastpåsepriset i butiker runtom i Sverige. Lidl Sverige sänker priset på sina plastpåsar från 6,50 kronor till 3,90 kronor, en minskning med 2,60 kronor, istället för hela det tidigare skattepåslaget på 3 kronor. Resterande 40 öre per såld plastpåse avsätts till Lidl Future Initiatives, en fond skapad för att stödja projekt som främjar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
– Vi hoppas att skatten har bidragit till en förändring i våra kunders vanor, där fler väljer flergångskassar. Men om de fortfarande behöver köpa en plastpåse, kommer deras val samtidigt att stödja initiativ för en hållbar framtid, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Sedan starten 2019 har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner kronor till projekt som utvecklar hållbara lösningar för dagligvaruhandeln och dess miljöpåverkan. Bland annat har Lidl investerat i Saveggy, en innovation som ersätter plasten på gurkor med ett tunt, hållbart skikt. Genom att fortsätta investera i hållbarhet vill Lidl uppmuntra till fler initiativ som kan bidra till en bättre framtid och stärka hållbarhet inom branschen.
Text: Michael Andersson – Butiksnytt