Nu gör Lidl ytterligare en stor satsning för att möta en ökad efterfrågan på svenska livsmedel i deras butiker.
– Under det senaste verksamhetsåret ökade vi vårt ekosortiment med över 50 procent, säger Anna Skogvik, tf hållbarhetschef på Lidl.
I dag består cirka 30 procent av Lidls försäljning av produkter från svenska leverantörer och av det färska kött som butikerna säljer kommer 73 procent från Sverige.
Då ekologiskt och svenskt alltmer efterfrågas av konsumenter vill livsmedelskedjan nu utveckla det svenska sortimentet och utöka andelen ekologiska varor i sina butiker. En del av satsningen som Lidl nu gör innebär samarbete med märkningarna Svenskt sigill och Från Sverige.
– Med tydlig exponering av svenska varor i butik blir det lättare att göra medvetna val, Lidls satsning på svenska livsmedel kommer att uppskattas av konsumenterna, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.
Enlig Anna Skogvik är samarbetet med Svensk dagligvaruhandel ett sätt att vara med och påverka i viktiga frågor som minskad antibiotikaanvändning vid djuruppfödning.