Lidl fortsätter utveckla sitt svenska sortiment och satsar bland annat på samarbeten med lokala producenter och leverantörer. Inför öppningen av butik nummer 199 i Boden blev det klart att Norrmejerier kliver in på hyllorna i Sveriges nordligaste Lidl-butik.
Lidl har sedan länge fokuserat på att ytterligare utöka sitt svenska sortiment, en satsning som fick extra fart under coronapandemins upptakt i våras då ett flertal matproducenter och bönder gick ut med ett nödrop. Genom en effektiv ansökningsprocess fick ett antal utvalda producenter avtal med Lidl på rekordkort tid. Fyra månader senare hade över en miljon produkter sålts, runt om i Lidls nära 200 butiker.
– Även om nödropet bidrog till att vi ökade takten har vi sedan lång tid arbetat för att utveckla vårt sortiment. Under de senaste åren har vi satsat på att bredda oss inom just svenska livsmedel med tanke på att många av våra kunder efterfrågar svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.
Utöver att plocka in nya produkter som säljs i Lidls nära 200 butiker satsar livsmedelskedjan också på att teckna avtal med lokala leverantörer kopplade till specifika butiksorter. När Lidls senaste butik, nummer 199, öppnade i Boden flyttade produkter från Norrmejerier in i butiken. Inför öppningen av världens första klimatneutrala butik, Lidl i Visby, gick livsmedelskedjan ut i media och uppmanade gotländska producenter att höra av sig för eventuella samarbeten.
LÄS OCKSÅ: Lidl butik nummer 199 öppnade idag i Boden
– Vi tror att den lokala kopplingen är jätteviktig och vill tillsammans med våra kunder stötta närliggande bönder- och matproducenter. Av den anledningen försöker vi få till samarbeten med hyperlokala producenter för att kunna erbjuda våra kunder produkter från leverantörer de känner sig hemma med. Samtidigt är det roligt att vi kan vara med och bidra till leverantörernas tillväxt genom att vi tar ut dem i alla våra butiker. I Boden började mjölken sälja på en gång. Det är ett kvitto på att vi gjorde rätt och nu ska vi ta det vidare till andra norrlandsbutiker, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl.
Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Det innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.