Lidl Sverige växer i snabb takt och öppnar idag sin efterlängtade butik i Mölnlycke. Med en försäljningsyta på över tusen kvadratmeter erbjuds kunderna ett stort utbud av bland annat nygräddat bröd, färsk frukt och grönt, kött från Sverige och delikatesser från hela världen. Butiken i Mölnlycke blir Lidls 204:e butik i Sverige.
Lidl fortsätter att expandera i Sverige och växte under förra året snabbare än övriga branschen, för femte året i rad. I dag slår livsmedelskedjan upp dörrarna till sin efterlängtade första butik i centrala Mölnlycke. Butiken ligger på bottenplan och har en försäljningsyta på 1 100 m2 – inklusive en kundparkering med cirka 40 parkeringsplatser.
LÄS OCKSÅ: Lidl Sverige växer mer än 7 gånger snabbare än branschen
Den nya butiken har byggts utifrån Lidls butikskoncept med fokus på ljusa och luftiga lokaler. Butiken har 29 anställda.
-Vi har under en längre tid letat efter det rätta läget i området. Tidigare har det bara funnits högprisbutiker i området, vilket lett till att Mölnlyckebor behövt åka långt för att handla hos oss. Nu har vi kunnat öppna på en perfekt plats där våra kunder dessutom kan passa på att göra andra ärenden när de handlar, säger Christian Pantung, Försäljningschef på Lidl Sverige.
-Det här är en mycket efterlängtad butiksöppning för oss men framför allt för våra kunder. Från start har vi, tillsammans med övriga fastighetsägare, fått möjligheten att vara med och utveckla fastigheten, allt från utformningen av butiken till gemensamma ytor för personalen, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.
Den nya butiken ligger i en 3D-fastighet, en byggnad där våningsplan inom samma fastighet kan ha olika ägare. Fördelarna med 3D-fastigheter är bland annat att byggnader och anläggningar i stadskärnor kan användas mer effektivt, till exempel genom att befintliga hus byggs på med ytterligare våningsplan eller att det byggs bostäder, affärer och kontor. Belägen i centrala Mölnlycke blir butiken granne med 87 moderna lägenheter där miljö och hållbarhet står i fokus.
Mölnlyckebutiken invigdes med bandklippning, en kock på plats som bjöd på smakprov från sortimentet och baristakaffe från Lidl.