Restriktionerna under pandemin har tagit hårt på restaurangnäringen. Nu väljer flera leverantörer att tillsammans göra en storsatsning för att stötta restaurangbranschen. Genom annonsering på mer än tusen digitala stortavlor över hela Sverige och en bred kampanj i sociala media uppmuntras privatpersoner att köpa frukost, lunch och middag från sin lokala restaurang under parollen #stöttadinlokalarestaurang.
Restaurangerna har, sedan coronapandemin startade, gjort allt de kan för att motverka smittspridning och samtidigt rädda sina verksamheter. Med stor kreativitet och god anpassningsförmåga har de arbetat enligt myndigheternas riktlinjer och restriktioner. Men trots detta har Sveriges restauranger tappat över 70 procent av intäkterna jämfört med samma period förra året, detta enligt siffror från Visita.
Därför har Martin & Servera-gruppens bolag, tillsammans Sveriges ledande varumärken inom livsmedel, däribland Greenfood’s varumärke SallaCarte i sällskap av Arla, Carlsberg Sverige, Dalsjöfors, Feldt’s, Guldfågeln och Zoégas, tagit initiativet till en rikstäckande kampanj för att stötta restaurangbranschen.
– Vi vill genom detta gemensamma initiativ stötta restaurangbranschen på bred front genom att inspirera privatpersoner att köpa mat för avhämtning från sin lokala restaurang eller café. Vi vill alla se en levande restaurangbransch även när pandemin är över – och då behöver vi agera nu, säger Kristina Ossmark, kommunikationsdirektör på Martin & Servera.
I satsningen ingår en serie med tre kostnadsfria webbinarier som ska inspirera och ge framtidstro för restaurangbranschens aktörer. Tareq Taylor är moderator och bland gästerna finns en rad namnkunniga profiler från krogvärlden som berättar om hur man skapar en grym upplevelse för restauranggästen.