Två tredjedelar av livsmedelsbutiker har höjt priset på fler varor än de har sänkt sedan de stora kedjorna kommunicerade ut prissänkningar. Det visar en ny analys* som Matspar.se har gjort på över 375 butiker från ICA, Coop, Willys, Hemköp och Mathem. Endast Willys har en övergripande prissänkning kring sitt sortiment, alla övriga kedjors totala utbud har ökat i snittpris sedan prissänkningarna kommunicerades. 

LÄS OCKSÅ: Lidl sänker och fryser priset på över hundra varor

I slutet av mars duggade beskeden om prissänkningar tätt från de stora matbutikskedjorna. Först ut var Lidl som sänkte priset på över hundra varor.  Ica och Coop  följde efter med egna prissänkningar.

LÄS OCKSÅ: Priskriget är i full gång: Ica och Coop gör som Lidl 

I enlighet med vad kedjorna kommunicerat har de flesta butiker sänkt priser på hundratals produkter senaste veckorna. Vissa butiker har gjort enorma justeringar, tolv ICA Maxi-butiker har till exempel sänkt priset på över 5000 varor. Däremot har 250 av butikerna i analysen höjt priset på fler varor än de har sänkt priserna på. 122 butiker har gjort fler prissänkningar än prisökningar. Willys är kedjan som sticker ut både när det kommer till antal sänkta varor och värdet av deras totalsänkning. 

Kundvagn Snabbgross
Kundvagn Snabbgross
Omid Ghanbari, VD
Omid Ghanbari, VD Matspar.se

– Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna. Jag tror fler butiker skulle vinna på att göra som Willys, de verkar hela tiden se över priset på alla sina varor istället för att fokusera på några utvalda. Och konsumenten vinner garanterat på att prisjämföra. Det finns hundralappar att spara varje gång man handlar, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se

Dagligvaruhandeln

Vilka produkter som fått prisändring är väldigt varierat, mycket är färskvaror, däremot har även prissänkningarna skett i alla möjliga kategorier från tvättmedel till pasta. Flera av butikerna har valt att sänka priset på sina egna varumärken(EMV). 60 procent av varorna som ICA har sänkt priset på är egna varumärken. För Coop och Hemköp är motsvarande siffra 30 procent. 

– Tittar man historiskt har andelen prissänkningar på butikernas EMV varit ungefär samma andel som de utgör av det totala sortimentet. När det utgör 30 procent av prissänkningarna riskerar det EMV att ta över allt mer och det blir väldigt svårt för andra varumärken att konkurrera. Speciellt just nu när pris trumfar allt, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se