Smarta högtalare har funnits på marknaden länge, men möjligheten att kombinera röststyrning med bild och personlig köphistorik är något nytt. Mat.se blir nu först ut i Sverige att kombinera dessa funktioner i ett pilottest med Google Nest Hub, och därmed förenkla kundens köpresa ytterligare.

Redan för fyra år sedan lanserade Mat.se ”Smarta inköpslistan”, en funktion som hjälper kunden i köpresan genom att till exempel påminna om varor hen brukar köpa. Nu genomför Mat.se en pilot där 50 kunder bjuds in för att testa att koppla samman röststyrd handling med rekommendationer och tips som baseras på kundens individuella köphistorik.

– Röststyrning är en funktion som vi bara kommer att få se mer och mer av i framtiden. Det känns extra roligt att vara först ut på marknaden med att utveckla en röststyrning åt våra kunder som är unik för just dem, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

Projektet är en del av Axfoods innovationsarbete där Mat.se är katalysatorn och har stått för utvecklingen av tekniken, som är ansluten till Google Home. Förutom att tekniken baseras på kundens köphistorik får kunden både röst och bild som funktioner, till skillnad från andra tjänster på marknaden som enbart erbjuder röst. När en kund säger “Lägg till mjölk” kommer Mat.se därmed automatiskt att välja och presentera den mjölk som kunden vanligtvis köper.

– Med piloten innoverar vi inför framtidens köpupplevelser och jag ser fram emot att vi lär oss mer inom röststyrning och personalisering. E-handeln växer kraftigt och vi jobbar ständigt med att utmana kring hur man handlar mat på nätet inom koncernen, säger Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef på Axfood.

50 personer väljs ut för att delta i pilottestet, och de kommer att få hem en Google Nest Hub kostnadsfritt för att kunna testa produkten under hösten. Anmälan till pilottestet är öppen till den 8 september och projektet förväntas starta i slutet av september.