Sedan 2012 erbjuder Mat.se hemleverans av livsmedel till kunder i storstadsregionerna. Nu utökar Mat.se sitt erbjudande så att kunder också kan beställa hemleverans av vällagade rätter från noga utvalda restauranger. Först ut att testa den nya piloten blir Mat.se:s kunder i Göteborg.
På bild; Thomas Granlund, Ann Hjelte, Ludvig Anderberg – Mat.se, Frida Andersson – Vällagat, Marie Andersson Butler – Happy M, Dan Lexö, Oscar Lexö – Koks, Marcus Boström, Johan Holmberg, Mikael Fredin – Öjersjö Mat och Golf.
Mat.se vill göra det enklare än någonsin att handla bra mat på nätet. I ett nytt samarbete med utvalda restauranger genomför Mat.se ett nytt pilotprojekt där kunderna kan komplettera sin veckohandling med högkvalitativ och vällagad restaurangmat. Initialt är det från Göteborgs-restaurangerna Happy Me Kitchen, KOKS, Vällagat och Öjersjö Mat & Golf som Mat.se:s kunder i Göteborg kan beställa mat. Och de första rätterna kommer att börja levereras hem till kunderna lagom till helgen den här veckan.
– Vi söker ständigt efter nya lösningar för att underlätta våra kunders vardagspussel. Med det här nya konceptet kan vi ta hem restaurangen till kunden, dessutom ihop med kundens vanliga inköp. Vi hoppas att detta kan gynna både restaurangerna och våra kunder i tider som dessa, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.
Tjänsten innebär att kunden kan komplettera sin vanliga veckohandling med ett antal färdiglagade middagar från sin favoritrestaurang. De färdiglagade rätterna levereras kylda tillsammans med kundens vanliga hemleverans. Om piloten faller ut väl är planen att skala upp erbjudandet.
– Genom att vara först på marknaden med att erbjuda våra kunder leverans av färdiglagad restaurangmat tillsammans med deras veckohandling vill vi driva e-handelsutvecklingen framåt, och skapa både kundvärde och nya affärsmöjligheter. Tillsammans med våra restaurangpartners bygger vi därför morgondagens måltidslösningar för våra kunder, säger Malin Wiklander, chef för nya affärer och innovation på Axfood.
Mat.se driver just nu också ett pilotprojekt kring röststyrd och personifierad matshopping genom Google Nest Hub, där 50 kunder är med och utvecklar tjänsten. Mat.se lanserade i slutet av förra året också en av världens första klimatmärkningar, där klimatavtrycket för 3 000 produkter på Mat.se redovisas för att hjälpa kunderna att minska sin klimatpåverkan, vilket hittills lett till en 3-procentig minskning.