Det internationella matkasseföretaget HelloFresh finns nu även tillgängligt för svenska kunder. Färska, lokalproducerade ingredienser och goda recept, speciellt anpassade för de svenska kunderna, kommer finnas att beställa från och med idag.
HelloFresh utlovar de svenska kunderna den mest anpassningsbara upplevelsen och den största valfriheten när det kommer till att planera sin veckomeny. Matkassen kan anpassas till hushåll med två eller fyra personer. Kunderna kan beställa sina matkassar från hemsidan eller via HelloFreshs app, och kassarna kan levereras till de flesta områdena söder om Sundsvall.
– Vår målsättning är att förändra människors matvanor: vi vill att folk ska finna glädje i matlagningen och göra middagen till den bästa stunden på dagen. Vi vill att våra svenska kunder ska ge sig hän åt att laga smakrika, roliga middagar och via det knyta närmare an till familj och vänner,” säger Kristian Hald, vd för HelloFresh i Sverige.
HelloFresh erbjuder tio nya recept varje vecka: en kombination av internationella rätter och svenska klassiker. Kunderna kan välja sina favoriter eller upptäcka nya smaker – och planera upp till fem måltider per vecka, flera veckor framåt. Med några få klick kan kunderna hantera sin beställning: de kan enkelt byta recept och antal portioner, ändra leveranstid och avlämningsplats, samt hoppa över veckor, så att kassen passar deras livsstil.
För att kunna garantera riktigt färska, smakrika ingredienser och måltider kommer HelloFresh köpa in majoriteten av råvarorna från lokala producenter. Ingredienserna kommer sedan att plockas ihop till matkassar i HelloFresh nyöppnade distributionscenter utanför Helsingborg för att slutligen levereras direkt till kundernas dörrar. Allt kött och all kyckling kommer köpas in från lokala svenska producenter. Övriga ingredienser, såsom grönsaker, kommer också att vara närproducerade i möjligaste mån. Ingredienserna är förportionerade i exakt rätt mängd för varje måltid – kunderna får bara den mängd mat de behöver, vilket håller matsvinnet till ett minimum.
– Att lyssna på våra kunder är väldigt viktigt för oss för att hela tiden kunna förbättra våra recept så att vi kan vi tillgodose deras behov och få deras smaklökar att jubla. Vi är mycket förväntansfulla och kan knappt vänta tills vi får se hur vår produkt tas emot på den svenska marknaden, fortsätter Kristian Hald.
En av de som grundade HelloFresh 2011 var den svenska affärskvinnan Jessica Schultz. Målet var att förändra människors matvanor. Ett fokus på teknologi, datahantering och kundernas feedback har gjort det möjligt för HelloFresh att på bara några år växa från en startup till att bli världens största matkasseföretag. HelloFresh finns nu i 12 länder och kommer servera mer än 250 miljoner måltider under 2019.