I dagarna släpps 350 000 produkter från Ving: leksaker och barnkläder med Lollo & Bernie-motiv, ut på Matsmart.se. Räddningen innebär att alla produkter som skulle sålts på Vings hotell nu hamnar på Matsmarts sajter i Sverige, Finland och Danmark.
2020 har varit ett tufft år för många branscher, inte minst resenäringen. För Ving har Covid-19 inneburit stängda hotell – men framförallt en total omstart av företaget och en relansering av varumärket med ett nytt utseende, där Ving nu står på egna ben igen efter Petter Stordalens och Altors köp av bolaget.
En konsekvens av årets händelser och att Ving nu får ett helt nytt utseende är att många av de, bland barnfamiljer, omåttligt populära Lollo och Bernie-produkterna förblivit osålda. För att inte låta några produkter gå till spillo har reseföretaget, som en del i sitt hållbarhetsarbete, inlett ett samarbete med Matsmart.
– Våra Lollo och Bernie-produkter uppskattas av många av våra gäster, och eftersom vi nu byter utseende och tar fram nya Lollo & Bernie produkter, så ville vi samtidigt ta hand om de produkter som finns kvar. När det gäller de osålda Lollo & Bernie-produkterna har Matsmart stor erfarenhet av att hantera överskottsprodukter på ett hållbart sätt, så det var ett givet val att samarbeta med dem, säger Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef på Ving/Spies/Tjäreborg.
Under normala omständigheter är Matsmarts verksamhet framförallt inriktad på att rädda mat. Men 2020 har varit extraordinärt tufft för många branscher, inte minst resenäringen. Därför har e-handeln under året tagit beslut att gå in och stötta branscher utanför matsektorn, där det funnits behov.
– Svinn är dåligt oavsett vilken typ av produkter det handlar om, det är ett enormt slöseri med resurser att inte ta tillvara sådant som är tillverkat. Och vid sådana här tillfällen blir ju räddningen extra bra, eftersom den förhoppningsvis ger lite ekonomisk lättnad till företag och anställda som sliter, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.se.
Nu laddar alltså e-handeln för resfeber från soffan, men på kontoret hoppas man ändå att detta är den sista räddningen i sitt slag.
– Vi är alltid redo att göra nya räddningar – men hoppas egentligen att vi inte behöver göra fler affärer med resebranschen 2021 – att pandemins följder blir mildare. Men nu får i alla fall barnfamiljer som missat sin resa chans att skämma bort sina barn på hemmaplan istället, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.