Idag startar e-handeln Matsmarts cirkulära alternativ till Black Friday: Green Weeks. Tillsammans med över 30 producenter ska över 300 ton mat och konsumentprodukter räddas från att bli svinn. Det är hela 100 ton mer än förra året.
– Green Weeks handlar om att fynda hållbart, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.
Just nu råder köpfeber på Internet och nu startar nedräkningen till årets Green Weeks-kampanj hos e-handeln Matsmart.
LÄS OCKSÅ: Matsmart och Estrella i samarbete för att minska matsvinnet
– Den här kampanjen har tagits fram som ett cirkulärt alternativ till Black Friday. Cirkulärt handlar om att ta tillvara de resurser vi har, återanvända och minimera svinn. Vi hoppas att folk ska tycka att det känns härligt att göra klipp som också är hållbara, fortsätter Josefin.
Likt förra året är syftet med dessa två veckor att rädda maximalt med mat från att bli svinn. Producenterna som deltar i kampanjen har gjort en “från topp till tå” rensning av sina lager för att hitta varor som behöver räddas.
LÄS OCKSÅ: Flera ton spaghetti har räddats via Matsmart
Gemensamt för alla producenter som deltar i Green Weeks är att de jobbar aktivt med tydliga mål för att minska sitt svinn, något som är helt centralt i omställningen till cirkulärt. Totalt omfattar kampanjen över 200 olika produkter från varumärken som OLW, Knorr, Zeta, Kungsörnen och Love Beauty & Planet. En av leverantörerna, Orkla Care, säger såhär om samarbetet:
– Hållbarhet står högt på dagordningen hos oss på Orkla. Vi vill ta vår del av ansvaret och bidra till att lösa de globala hälso- och hållbarhetsutmaningarna, ett sätt för oss att göra det är att samarbeta med Matsmart, säger Anders Nyström på Orkla Care.
LÄS OCKSÅ: Matsmart räddar flygplatsgodis
Green Weeks pågår mellan den 16 och den 29 november. Och målet är alltså att rädda 300 ton mat och konsumentprodukter.
– 300 ton är ett tufft mål, men inte omöjligt. Det kommer att vara riktigt bra priser och det är många spännande produkter, avslutar Josefin.