Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index har för elfte året i rad utsett MAX till vinnare i kategorin ”Restauranger, Kafé & Take-Away”. Under det gångna året har bland annat MAX sett till att gäster kan byta ut köttbaserade burgare till det gröna egenutvecklade och prisbelönta alternativet Delifresh Plant Beef över hela menyn.
På listan över de 390 undersökta varumärkena hamnar MAX på plats 13 totalt och vinner kategorin ”Restauranger, Kafé & Take-Away”. Närmaste burgarkedja i totalmätningen återfinns först på plats 60 i undersökningen som i år inkluderat fler varumärken än tidigare.
LÄS OCKSÅ: Sveriges bästa hållbarhetschef heter Kaj Török och finns på MAX
– Trots att det är fler varumärken än någonsin som deltar i undersökningen, fortsätter vi vinna vår branschkategori med stor marginal. Jag tror att huvudanledningen är att svenska folket helt enkelt vet om att vi har Sveriges godaste gröna burgare, säger Kaj Török, hållberhetschef på MAX.
2008 blev MAX först i världen med att klimatmärka sin meny och har sedan dess planterat mer än 2 miljoner träd i tropikerna för att suga upp och binda klimatutsläppen. 2018 blev MAX klimatpositiva och det betyder att man minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål och samtidigt binder mer klimatgaser genom trädplantering än hela värdekedjan släpper ut. Och trots att året i mycket handlat om pandemin, är hållbart företagandefortfarande en hög prioritet för MAX att arbeta med.
– Vi är övertygade att vårt recept på framgång handlar om att skapa konkret hållbarhetsnytta på ett sätt som gör att Sveriges godaste burgare smakar lite godare, säger Kaj Török.