Stora delar av Lönnebergas kycklingsortiment lanseras vecka 11 i en ny förpackning med mer än halverad plaståtgång, vilket innebär 20 ton mindre plast varje år. Den smarta vakuumförpackningen minskar även matsvinnet genom förlängd hållbarhet, och tar mindre plats under transport, i butik och hemma hos konsument. Bra för miljön, bra för alla.
Den nya förpackningen är en smart vakuumförpackning i mjukplast med minst 57% lägre plaståtgång jämfört med tidigare förpackning. Det är den mindre förpackningen lårfilé som minskats med 57%. Plastreduceringen för Lönnebergas bröstfilé, minutfilé, tunna delade bröstfiléer och den stora förpackningen lårfilé är 63%.
Det innebär att Atrias totala plastanvändning minskar med 20 ton varje år. Och bäst av allt, den nya förpackningen förlänger hållbarheten med 1-2 dagar – vilket minskar matsvinnet.
– Vi arbetar för att minska påverkan i alla delar av värdekedjan och har jobbat med utvecklingen av den nya förpackningen i två år. Vi är först på marknaden med den nya förpackningen som vi ser även kommer driva kategorin. Bytet till en mer miljösmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsumenten, säger Adam Berggren, förpackningschef på Atria.