Under 2021 minskar familjeföretaget Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta plastanvändandet och satsar på Animal welfare. De största produkterna inom spanska charkuterier får ny förpackning som består av 70 procent mindre plast. Dessutom kommer råvaran till samtliga spanska charkuterier enbart från gårdar med djuromsorgsprogram som ställer högre krav än vad EU-lagstiftningen föreskriver.

Nu byter Di Luca & Di Luca förpackning på sina storsäljare inom spanska charkuterier: Zeta Jamon Serrano, Zeta Chorizo Consorcio samt Zeta Tapastallrik. Med en baksida av papp och tunnare plast består den nya förpackningen av 70 procent mindre plast än tidigare och minskar företagets plastförbrukning med 13,3 ton om året.

-Det gör att tre fjärdedelar av våra spanska charkuterier kommer i en förpackning som består av 70 procent mindre plast än tidigare. Nästa steg blir att ersätta med fler återvinningsbara plastmaterial. Det är ett utvecklingsarbete vi driver tillsammans med våra producenter och målet är att det ska vara genomfört senast 2025, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.

Sedan årsskiftet kommer även råvaran till Zeta spanska charkuterier enbart från gårdar med djurvälfärdsprogram, eller Welfair ™ som det heter på den internationella arenan. Det är en certifiering som sätter djurens beteenden och behov i första rummet och som ställer högre krav än vad EU-lagstiftningen föreskriver. Programmet är utarbetat av forskare vid lantbruksuniversitet samt institut i tretton olika länder efter förfrågan från kunder och återförsäljare som vill skynda på utvecklingen. Djuromsorgsprogrammet omfattar både smågrisar, suggor och fullvuxna djur samt hela kedjan, från gårdar till slakterier och förädlingsanläggningar.

-Djurvälfärden på gårdarna måste gradvis förbättras tre år i följd för att de ska få behålla sin certifiering, något som kontrolleras noggrant av utbildade revisorer, berättar Helene.

Det revisorerna lägger störst vikt vid är djurens välmående utifrån deras grundläggande behov och beteende. Allt sammantaget leder till en bättre djuromsorg som i sin tur minskar antibiotikaanvändningen då friska djur inte behöver behandlas.

-Vi är stolta över att all råvara till Zetas spanska charkuterier kommer från gårdar med ett väl utvecklat och certifierat djuromsorgsprogram. För att sortimentet ska vara enkelt att hitta för konsumenterna har förpackningen en symbol med en gris samt texten ”Animal welfare” på framsidan. Den som är intresserad kan läsa mer på zeta.nu, avslutar Helene.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Läs mer om Di Luca