Varje år serverar IKEA miljontals portioner i restaurangerna på deras IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i deras bistro eller köpa med sig något hem från deras matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker man nu priset på deras vegetariska korv – allt i linje med derasstrategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.
– Vår mission är att erbjuda god och bra mat till ett lågt pris. I det ingår att möta en ökad efterfrågan på växtbaserad mat, men även attaktivt driva utvecklingen mot mer vegetariskt för fler, säger Marcus Carlsson, Foodchef på IKEA Sverige.
IKEA fortsätter att arbeta för att fler ska ha råd att äta mer växtbaserad mat – en viktig parameter är priset. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv i vår bistro från 10 till 5 kronor. Tidigare under sommaren sänkte vi priset på två populära produkter: våra plantbullar och den havrebaserade glassen som nu kostar 5 kronor.
”IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat – då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.”
– Vi vill ge fler möjlighetatt välja mer växtbaserad mat – då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger våra vegetariska rätter i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör – från 29 kronor, förklarar Marcus Carlsson.
Idag serverar IKEA ett brett utbud av rätter i restaurangen. Nära hälften av dem är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och örtig lasagne. Utöver det serverar IKEA även olika barnmenyer. De flesta av dessa är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och pannkakor.
– IKEA har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson.
Som en led i strategin höjer vi priset på en vanlig kokt korv med bröd från 5 till 7 kronor – allt i linje med strategin att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.