Coop köper danska Nettos samtliga 163 butiker i Sverige, merparten i den södra landsänden. Huvuddelen ska behållas och skyltas om. – Det är ett kompletterande köp. Vi har låga marknadsandelar och vita fläckar i södra Sverige, motiverar Coop Butiker och Stormarknaders vd Christian Wijkström köpet.
Därmed lämnar Netto den svenska marknaden. Den danska lågpriskedjans intåg i Sverige i början av 2000-talet blev aldrig någon succé. Precis som för tyska Lidl har det gått trögt att ta plats vid det svenska matbordet.
Coop har haft sina egna problem. Det är alltså två kedjor med lönsamhetsproblem som nu hittat varandra. Med köpet stärker Coop sin ställning som tvåa på livsmedelsmarknaden. Coop som länge har brottats med svaga siffror har de senaste åren gjort om organisation och verksamhet och har sedan 2015 vänt förlusten till vinst. Att växa är nödvändigt för att lyfta resultatet, enligt Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.
– Vi har behov av att stärka oss för att ge huvudkonkurrenten en match, säger Christian Wijkström.
Överlägsen etta
Överlägsen etta på matmarknaden är Ica som har runt hälften av livsmedelsmarknaden. Därefter kommer ingenting, sen kommer Coop och Axfood, den senare med varumärken som Hemköp och Willys på runt 17–18 procent vardera. Lågpriskedjan Netto har blygsamma två procent av marknaden, strax efter Lidl, enligt Delfi Marknadspartners, DLF och HUI Research kartläggning som avser 2017.
Men att Lidl skulle gå samma väg som Netto och lämna Sverige, tror inte Per Andersson, senior analytiker på HUI Research.
– Nej, inte alls. Lidl är en framgångsrik aktör och har utvecklats starkt, säger han.
I och med affären försvinner en spelare och konkurrensen kan bli lidande.
– Så kan man tänka, säger Christian Wijkström.
Men hans bild är snarare att konkurrensen förbättras när Coop stärker sina aktier gentemot huvudkonkurrenten Ica. Per Andersson, analytiker på HUI Research, är inne på samma linje.
– För konsumenterna tror jag det här kan bli bra, det är bättre med en stark ägare, säger Andersson som välkomnar affären.
– Det var länge sedan vi såg ett så stort förvärv i dagligvaruhandeln, det är roligt att konkurrenterna tar upp kampen med Ica, säger han.
Konkurrensverket kommer att titta på affären, men eftersom Netto är en så liten spelare borde inte köpet gå i stöpet.
– Vi har anmält affären till Konkurrensverket och avvaktar nu deras process, säger Christian Wijkström.
Hemlig summa
Enligt Christian Wijkström har inte Coop som syfte med affären att lägga ner de köpta butikerna. De drygt två tusen Nettoanställda kan därmed känna sig hyfsat säkra på sina jobb.
– Nej, vi gör inte en affär där vi behöver göra butiksnedläggningar som en första fråga. Vi gör en affär där vi behöver komplettera vårt nätverk. Huvuddelen blir kvar, säger han.
Sedan kan vissa enskilda butiker ändå komma att läggas ner, men det görs i den normala verksamheten också. I fjol stängde Coop ner elva butiker. I år är siktet inställt på fler nyöppnade än nedlagda butiker, vid sidan om affären med Netto.
Coop vill inte avslöja någon köpesumma på Nettobutikerna.
– Vi har en finansiell situation nu som gör att vi kan göra det här, säger Wijkström.
Fakta: Marknadsandelar
Livsmedelskedjornas marknadsandelar i Sverige. Siffrorna avser 2017:
Ica, 50,4 procent
Coop, 18,2 procent
Axfood (Hemköp, Willys), 17,2 procent
Bergendahls (City Gross), 7,5 procent
Lidl, 4,4 procent
Netto, 2,2 procent
Källa: DLF, Delfi och HUI Research