Det svenska varumärket Nick’s, ägt av aktiebolaget Luthman Backlund Foods, lanserar under det första kvartalet i år en helt ny uppdaterad portfölj av produkter. Nu med fokus på en mer smakfull varumärkesupplevelse både i form av förnyade recept och en ny visuell identitet.
Med en bred portfölj av livsmedel inom konfektyr, glass och proteinbars erbjuder Nick’s hälsosamma alternativ utan tillsatt socker, vete, palmolja och med låga andelar kalorier. Nick’s glass innehåller närmare 70% lägre andel kalorier än traditionella glassproducenters.
Bakgrunden till relanseringen grundar sig i konsumentinsikten att smak och upplevelse är den största anledningen till köp inom konfektyr- och glasskategorin. På grund av detta lanserar Nick’s nu ett nytt varumärkeskoncept med smak och glädje i fokus.
– Vi har sedan lanseringen av varumärket tagit ett tydligt ställningstagande mot socker och på grund av det har många konsumenter associerat oss med hälsa och inte smak. Genom att förbättra vårt smakerbjudande i alla led från produkt till kommunikation kommer vi att attrahera fler konsumenter. Vår lansering av krämig lågkaloriglass utan tillsatt socker tog marknaden med storm under 2020 och vi är idag marknadsledande inom hälsosam glass. Detta på grund av att vi har skapat en produkt som slår alla andra när det kommer till smak och munkänsla. Därför tar vi nu ett helhetsgrepp och uppdaterar resterande produkter för att möta samma höga konsumentkrav. säger Nick’s marknadsdirektör Hanna Granebring.
Det är den Stockholmsbaserade kommunikationsbyrån Ca/bom som har arbetat med att tagit fram den nya varumärkesidentiteten för Nick’s som nu börjar synas i butiker runt omkring i Sverige. Hela den nya produktportföljen kommer finnas tillgänglig från och med slutet av mars.
Nick’s produkter finns i dagligvaruhandeln hos bland annat ICA, Coop, Willys, Hemköp och City Gross. Bland e-handelsaktörer som Amazon.se, Mat.se och Mathem.com samt hos apotek- och hälsokostbutiker.