I dagarna är det premiär för Köttkultur™. Bakom det nya varumärket står Norvida. Syftet är att erbjuda riktigt bra kött och dessutom sprida kunskap om hur allt från produktion till tillagning påverkar ätupplevelsen. Allt under devisen ”Vad vi satsar på är bättre kött, inte mer.” Med nya varumärket Köttkultur™ vill Norvida erbjuda konsumenter ett varumärke som speglar nutidens utveckling.
– De flesta av oss blir mer och mer medvetna om vad vi äter. Många minskar på köttet. Samtidigt ser vi att det finns en växande efterfrågan på välproducerat kött. Framförallt är det smaken man är ute efter. Med Köttkultur™ gör vi det enkelt för konsumenterna att köpa riktigt bra kött. Och enkelt för butikerna att erbjuda kött av hög kvalitet, även för handlare utan manuell disk, säger Johan Axenbjer på Norvida.
Konsumenttrenden bekräftas bland annat i Kött- och charkföretagens Inizio-undersökningar, den senaste från april 2019. Där säger 84 procent att de äter kött för att det är gott, medan bara 8 procent anser att det saknas bra vegetariska alternativ. Sortimentet från Köttkultur™ består av produkter där alla led har bidragit till tydlig kvalitet och karaktär: kött från Ibericogris, skånsk kyckling långsamt uppfödd på majs, extra marmorerat nötkött.
– uppfött på gräs eller spannmål – och lamm som fått smak av gräs och örter de ätit. Förutom att skapa ett väl utvalt sortiment vill Köttkultur™ hålla en transparent linje när det gäller hållbarhet. Det är en viktig fråga för dagens konsumenter.
– Vi står för ett stort och brett hållbarhetsåtagande, gentemot djuren, naturen och klimatet. Där är Norvidas trettioåriga erfarenhet av kött ovärderlig. Vi beskriver alla våra hållbarhetsåtaganden öppet på Köttkulturs webbsajt, säger hållbarhetsansvarige Calle Ramvall.
Till en början lanseras Köttkultur™ på ett femtontal utvalda butiker i Stockholmsområdet. Köttet exponeras i egna kylar och förpackningarna redovisar enkelt vilken smakkaraktär varje bit har, och hur den producerats.