Coop tar nästa steg för Coop Online och intensifierar samarbetet mellan den digitala och de fysiska butikerna. Det innebär att all central kompetens inom e-handeln samlas i affärsområdet försäljning med ett tydligt uppdrag att fokusera på det samlade kunderbjudandet och driva kundlojalitet, allt i syfte att öka försäljningen.
Coop utökar nu ytterligare affärsområdet Försäljning till att ta ansvar för Coop Online, tillsammans med Coops butiksformat Coop och Stora Coop. Uppdraget blir därmed mer renodlat till att driva de kommersiella erbjudandena i nätbutiken samt att driva ett tydligt omniperspektiv.
”Coop tar nu nästa steg i utvecklingen av vår onlineaffär. Vi har genom att verksamheten tidigare drivits i ett eget bolag gjort tunga strukturinvesteringar som till exempel en ny e-handelsplattform. Genom den nya organisationen sätter vi samma kundfokus på Coop Online som vi gör på Coop och Stora Coop. Coop Online får nu ett tydligt uppdrag att öka försäljningen och driva utvecklingen av omni”, säger Magnus Johansson vd Coop Sverige.
I samband med organisationsförändringen lämnar Catrin Folkesson idag affärsområdeschef för Online i Coop Sverige och VD för Coop Online AB.
”Jag vill tacka Catrin som har skapat de förutsättningar som möjliggör för oss att ta nästa steg. Hon har ökat takten i vår e-handel betydligt, genom att utveckla vår digitala butik, erbjudandet, knyta e-handeln närmare de fysiska butikerna med vårt hämta-koncept samt byggt upp den kompetens som behövs för att driva den här utvecklingen vidare”, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.
I samband med förändringen har Sara Mundt-Petersen utsetts till ny chef för Coop Online. Hon kommer närmast från Telia och rollen som Head of Customer Value Management. Hon har också ansvarat för kundrelationer på TUI och varit CRM-ansvarig på både Coop och mobiloperatören 3.
”Jag är glad att Sara Mundt-Petersen kommer att fortsätta driva den här utvecklingen som ny chef för Online. Hon har en lång erfarenhet från att driva både försäljning och lojalitet”, säger Magnus Johansson vd Coop Sverige.
”Jag är otroligt glad över att komma tillbaka till Coop och ser fram mot att vidareutveckla vårt online-erbjudande. Med vår kund- och omnistrategi kommer vi få fler och mer lojala kunder både i våra digitala kanaler och i våra fysiska butiker”, säger Sara Mundt-Petersen.
Den nya organisationen träder i kraft 1 april. Sara Mundt-Petersen kommer att rapportera till Jonatan Tullberg, affärsområdesdirektör Försäljning.