Frida Ronge har de senaste tre åren varit gastronomisk ledare och ansvarig för konceptutveckling på restaurangerna TAK och UNN i Stockholm. Frida är även kokboksförfattare – med ny kokbok på väg! Utöver detta driver hon Frida Ronge, Food & Consulting AB med privata middagar, utomhusevent och catering.
– Vi har haft ögonen på Frida ett tag och hon var ett självklart val som ambassadör för Kikkoman. Frida symboliserar inspiration, kunskap, trovärdighet och övertygelse vilket är otroligt viktigt för oss. Dels för att vi har många lojala och trofasta konsumenter, men även för att vi vill välkomna nya! Vi tror att Frida kan inspirera och lära konsumenterna hur man kan använda Kikkoman sojasås på nya sätt. Fridas signum är att på ett otroligt sätt kombinera japansk mat med det nordiska köket, vilket vi tror att våra konsumenter verkligen uppskattar, säger Tilda Jönsson, Produktchef Kikkoman Sverige.
Frida Ronge började arbeta med sushi på Sälens högfjällshotell för tio år sen och hon var som köksmästare med och startade upp Råkultur i Stockholm tillsammans med Sayan Isaksson. 2012 grundade hon vRÅ på Clar ion Hotel Post i Göteborg. 2013 blev Frida utsedd till Årets Rising Star av White Guide och 2014 fick hon Karin Franssons mentorpris. Under våren 2017 startade hon Tak i samarbete med Petter Stordalens hotellkedja Nordic Hotels & Resorts, med bland annat en råbar och en nordisk-japansk restaurang.
– Kikkoman har varit en given soja för mig sedan jag började laga mat redan i tonåren. Därför kändes samarbetet helt självklart från min sida eftersom jag använder produkten på alla restauranger jag har varit verksam på – Råkultur, vRÅ, TAK, Råbaren och UNN. Jag har experimenterat med Kikkoman soja i olika maträtter i flera år, självklart till sushi, sashimi men också till desserter, glass och bakverk. Jag tycker smaken från sojan ger det där lilla extra till maten jag tillagar. Jag hoppas att jag kan bidra med ny inspiration till Kikkoman med min matfilosofi och gastronomi och jag är nyfiken på att lära mig mer om hela produktionen globalt, berättar Frida.
I april när samarbetet tog sin början reste Frida till Kikkomans europeiska produktion som är belägen i Nederländerna, för att här få ta del av hela produktionsprocessen. Trots att Kikkomans rötter går tillbaka ända till 1630 i Japan så ser processen ut på exakt samma sätt 390 år senare (med några få undantag för nya produktionstekniker). Med endast fyra ingredienser, som tillsammans utvecklar närmre 300 aromämnen, är Kikkoman en mästare på att trolla fram och lyfta andra smaker. Kikkoman sojasås lockar fram det bästa ur råvarorna och förstärker och lyfter deras smaker utan att själv tränga sig fram och göra sig påmind. Kikkoman lagras på fat i 6 månader, helt utan kemiska tillsatser vilket låter aromämnena mogna fram. Givetvis är sojabönorna GMO-fria.
Både Kikkoman och Frida är förväntansfulla inför det nya samarbetet.
-Jag har arbetet med japanska smaker och tekniker sen 2005 och ser verkligen fram emot samarbetet med ett så stort globalt stort företag som Kikkoman. Möjligheterna är oändliga!