Dryckeskategorin fortsätter att växa i Sverige och det senaste året har Coca-Cola European Partners bidragit med nästan fyra miljoner kronor till handeln*. En av de tydligaste trenderna är att smakvariationer driver värdeutvecklingen och påverkar försäljningen av bassortimentet på ett positivt sätt.
Ett exempel på detta är Coca-Cola Zero Sugar som är ett av de snabbast växande varumärkena inom sockerfri Cola-läsk**, där ett antal nya smaker har tillkommit de senaste åren. Under september månad såldes inte mindre än 100 000 flaskor av det senaste tillskottet Coca-Cola Zero Sugar Cinnamon*. Coca-Cola Zero Sugar Peach bidrog i sin tur med närmare 16 miljoner i värde under april till och med september i år.
– Smakvariationer är väldigt viktiga för att attrahera nya konsumenter. Det syns tydligt i våra senaste lanseringar att nya smaker hjälper hela kategorin att växa och driva värde, utan att inverka negativt på försäljningen av våra basprodukter. Både vi och våra kunder vill ligga i framkant och erbjuda ett brett och attraktivt utbud, säger Samantha Walker, marknadsdirektör Coca-Cola European Partners i Sverige.
I kommande lanseringar syns bland att annat den nya smaken hallon där Coca-Cola i Sverige bygger vidare på försäljningssuccén med Fanta Raspberry Zero. Hallon är en populär smak bland svenskarna, särskilt bland tonåringar och unga vuxna. Smaken växer inom flera olika segment, inte minst inom alkoholfria drycker. Lanseringen av Coca-Cola Zero Sugar Raspberry äger rum under första veckan 2020. För att möta efterfrågan vid olika konsumtionstillfällen finns det tre förpackningsstorlekar: 330ml burk, 500ml PET, 1,5L PET singel och på mixpall tillsammans med Coca-Cola Zero Sugar.
Källa:
*Nielsen, T. Sverige, Värde. MAT 2019
** Nielsen, T. Sverige, värde, MAT Sep 2019
*** Nielsen, T. Sverige, värde SEK, april-sep 2019.