Kris Beyens, idag CFO på Wolt och tidigare COO och CFO för Skyscanner är ny styrelseordförande för Matsmart den hållbara e-handeln som säljer räddad mat och konsumentprodukter på fem europeiska marknader. Kris Beyens efterträder Johan Kleberg som varit ordförande sedan 2018.
– I det spännande skede vi är i nu är vi mycket glada över att kunna välkomna Kris till styrelsen. Vi har hög tillväxttakt på Europas stora marknader Tyskland och Storbritannien och vi tar oss stadigt närmare lönsamhet i Norden. Vi mognar snabbt som bolag och Kris erfarenheter kommer utan tvekan att vara mycket värdefulla för oss under åren som kommer, säger Karl Andersson, vd och grundare.
Matsmart – eller Motatos som bolaget heter utanför Sverige och Finland – är e-handeln som har som ambition att bidra till mer hållbarhet i världens matsystem. E-handelns främsta bidrag är att köpa upp och återcirkulera varor som annars riskerar att slängas och sälja dem billigt till miljö- och prismedvetna kunder online. Matsmart har vuxit kraftigt de senaste åren och har nu rekryterat ett toppnamn inom den internationella consumer tech-branschen som ordförande.
Kris Beyens har omfattande erfarenhet från ledande positioner på bolag som eBay och Skyscanner. Idag är han CFO på Wolt. Wolt finns idag i 23 länder och har utvecklat en lång rad produkter för att göra livet i staden bättre, som tex en tjänst för matvaruleveranser.
– Matsmarts potential, som ledande europeisk aktör inom sitt segment är gigantisk. Jag vill bidra till att fortsätta utveckla Matsmart som bolaget som både kunder och leverantörer förknippar med hållbara erbjudanden, som alla både har råd med och tillgång till, kommenterar Kris Beyens sitt tillträde.
Matsmarts mission handlar om att bidra till en hållbar reformering av matsystem, som idag har stora utmaningar, inte minst med svinn och ineffektivitet. Under förra året, återcirkulerades över 25 000 ton mat och konsumentprodukter via e-handelns fem sajter – allt till ett värde av 19 000 ton sparade koldioxidekvivalenter.
– För mig handlar min nya roll om att stötta ett ledande företag vara med och bygga en bättre framtid. Företag som verkar nu har ett ansvar att bidra till samhällsutvecklingen så att det som är klimatvänligt, jämställt och det som präglas av mångfald och inkludering bildar normen. Matsmart kommer att vara med och bana vägen för detta, avslutar Kris Beyens.