På en veranda i Helsingborg startade historien om Sofiero Kafferosteri och deras höghöjdskaffe Cafégo som idag är det lilla kaffeföretaget med den stora kaffeexpertisen. Visionen är att alla som uppskattar en riktigt god kopp kaffe ska kunna välja på olika blandningar och därigenom vardagslyxa med Cafégos höghöjdskaffe.

Idag består sortimentet av flera sorter, både malet kaffe och hela bönor. Under hösten började Movements säljkår bearbeta Cafégo i butik och ska med sin expertis synliggöra varumärket och på så vis få fler att upptäcka smaken av deras kvalitetskaffe.

Cafégo arbetar utefter fyra produktlöften (höghöjdslöfte, urvalslöfte, mörkrostlöfte och hållbarhetslöfte) till sina konsumenter som genomsyrar hela deras verksamhet. Kaffet odlas på hög höjd, där minst 50% alltid är från plantager som ligger på över 1200 meters höjd. Där får kaffet mogna långsamt och utveckla sin unika smak och karaktär. Kaffet köps in från både utvalda länder och områden så som Kenya, Colombia och Burundi för att säkerställa bästa möjliga smakupplevelse. Allt kaffe mörkrostas för att få fram en kraftig och fyllig eftersmak. Samtliga Cafégo-sorter har en UTZ-certifiering, vilket innebär ett långsiktigt hållbart jordbruk med minskad miljöpåverkan och en högre levnadsstandard för kaffeodlaren.

Cafergo Jonas Scherp
Jonas Scherp, medgrundare och VD på Sofiero Kafferosteri.

– Vi har tydliga ambitioner att växa kraftigt kommande år för att erbjuda svenska konsumenter ett kvalitetskaffe. Då känns det tryggt att hitta en samarbetspartner i Movement som agerar proaktivt och professionellt över hela riket. Vi ser med tillförsikt fram emot en spännande utvecklingsresa av varumärket tillsammans med Movements duktiga team, säger Jonas Scherp, medgrundare och VD på Sofiero Kafferosteri.

Jennifer-Friman-VD-Movement-Group-2020
Jennifer Friman, VD för Movement.

–  Att få hjälpa Cafégo att nå ut med en dryck som avnjuts av hela 82% av den svenska befolkningen är en ära. Att få förse butikerna med kvalitetskaffe, framtaget av kaffeälskare – som förutom att smaka himmelskt, även har en modern design och känsla – känns riktigt roligt. Sofiero Kafferosteri och Cafégo startade i Helsingborg, men skall med Movements hjälp bli ett välkänt varumärke i hela Sverige, säger Jennifer Friman, VD för Movement.